Actie tegen verkoop van NUON

29 maart 2009

Actie tegen verkoop van NUON

De Amsterdamse actie estafette "NUON verkopen? Ze zijn nuts!" was op zaterdag 28 maart te vinden op het Plein 40-45 in Geuzenveld Slotermeer. Vanaf 2 uur was het prachtig weer en met zo'n 8 mensen is er rondom de markt intensief actie gevoerd. Alles bij elkaar zijn een paar honderd mensen van verschillende achtergronden gesproken over het thema. Natuurlijk was de inzet mensen te overtuigen dat het niet goed is de zeggenschap over de energievoorziening uit handen te geven en NUON te verkopen en handtekeningen te verzamelen.

Veel mensen waren goed op de hoogte en volgden de ontwikkelingen rondom de verkoop van NUON. Anderen hadden een gelaten houding, een gevoel van machteloosheid. Veel gehoorde uitspraak was: "De bestuurders van bijvoorbeeld NUON willen de verkoop toch doorzetten en ze krijgen de politiek nog mee ook in hun plannen. Dus wat zouden wij nog kunnen betekenen?" Wel was er waardering voor de SP die actie voert en aan de mensen probeert uit te leggen waarom verkoop van nutsbedrijven ronduit fout is.

Er ontstonden soms ook discussies waarbij mensen heel boos werden. De NUON-actie was even vergeten en men begon over veiligheid en bedreiging van onze samenleving en wat de SP daar dan wel aan deed. Soms was discussie niet mogelijk omdat vooringenomen stellingen niet te doorbreken waren. Dan maar weer terug naar de NUON-actie en toen we door de marktmeester werden weggestuurd van de rand van de markt zijn we bij de ingang van het winkelcentrum nog even doorgegaan.

Na zo'n twee uurtjes weer ingepakt en al met al een redelijk succesvolle actie gehouden in Geuzenveld-Slotermeer.