Schriftelijke vragen

23 juli 2009

Schriftelijke vragen

Schriftelijke vragen NDSM-werf

Tijdens de behandeling van de Voorjaarsnota 2009 eind juni heeft de SP-fractie aangekondigd de perikelen rond de NDSM-loods opnieuw in de commissie Middelen te willen agenderen. Het voorlopig afketsen van de verkoop van de loods, de vertraging in de oprichting van de stichting NDSM, de onduidelijkheid over het beheer van de NDSM-werf Oost en de loods zijn daar in onze ogen reden genoeg voor. Ten behoeve van een goede inhoudelijke behandeling van het onderwerp wil de SP-fractie eerst antwoord op de onderstaande vragen. De beantwoording ervan willen wij betrekken bij de discussie over het onderwerp in de commissie:

1. Is de verkoop van de NDSM-loods aan De Principaal/De Key officieel afgeketst? Zo niet, hoe groot acht het Dagelijks Bestuur de kans nog dat de loods wordt verkocht aan De Principaal?
2. Is het Dagelijks Bestuur bereid opnieuw de mogelijkheid te onderzoeken van verkoop van de loods aan de huurders? Zo niet, waarom niet?
3. Heeft het Dagelijks Bestuur nog andere kopers van de loods op het oog?
4. Is er inmiddels duidelijkheid over de financiëe situatie van Kinetisch Noord? Kan het stadsdeel bevestigen dat Kinetisch Noord jaarlijks zeker 300.000 euro aan huur ontvangt van de huidige huurders in de loods en in de hellingen?
5. Tot welke hoogte is het tekort, dat het Dagelijks Bestuur twee jaar geleden tot het besluit bracht de loods te verkopen, inmiddels opgelopen?
6. Wie beheert op dit moment het buitenterrein van de NDSM-werf Oost en de NDSM-loods zelf?
7. Wat is de reden dat de stichting NDSM, opvolger van Kinetisch Noord als beheerder en programmeur van het gebied, nog steeds niet is opgericht?
8. Wat zijn de plannen van Noordwaarts of het Dagelijks Bestuur met de X- en de Y-helling op de NDSM-werf?

Met vriendelijke groet,

Daniël Peters, SP