Bijverdienen van ambtenaren

1 september 2009

Bijverdienen van ambtenaren

Schriftelijke vragen van Meta Meijer over het bijverdienen van ambtenaren die in dienst zijn van de gemeente Amsterdam

Amsterdam, 5 augustus 2009.

Inleiding

Het Parool van vandaag bericht over de situatie dat twee gemeenteambtenaren in stadsdeel Zeeburg een bureau (stichting) hebben waarmee zij ambtenaren bemiddelen naar werk bij gemeenten en stadsdelen, waaronder k stadsdeel Zeeburg. Volgens de krant is deze constructie bekend bij en heeft deze instemming van de ambtelijke top van het stadsdeel en de centrale stad. Prof. dr. J.H.J. van den Heuvel, hoogleraar integriteit aan de Vrije Universiteit, vindt de werkwijze echter merkwaardig.

Los van de vraag of hier (aantoonbaar) sprake is van belangenverstrengeling, kan hier de vraag gesteld worden of het wenselijk is dat ambtenaren van de gemeente Amsterdam in hun vrije tijd op deze manier bijverdienen.

1. Kan het college de in het bovenstaande genoemde zaken bevestigen?
2. Hoe lang is het college van (de samenstelling en werkwijze van) dit bureau op de hoogte?
3. Heeft deze constructie, naast de instemming van de ambtelijke top in het stadsdeelkantoor en de Stopera, ook de instemming van het college?
4. Ook al zou er niet aantoonbaar sprake zijn van belangenverstrengeling, is het college wel van mening dat het feit dat deze ambtenaren met hun bemiddelingsbureau een andere factor in hun arbeidsrelatie met de gemeente Amsterdam inbrengen die van invloed kn zijn op hun arbeidsrelatie met de gemeente en hun functioneren in het stadsdeel? Zo nee, waarom kan hier volgens het college geen sprake zijn?
5. Ambtenaren die werkzaam zijn in hoge salarisschalen hebben een zeer redelijk salaris. Wat vindt het college ervan dat naast het reguliere werk er nog meer aan de werkgever verdiend wordt?
6. Het kan, binnen de wet, niemand verboden worden in zijn of haar vrije tijd bij te verdienen. Is het college echter van mening dat het moreel gezien niet zo voor de hand ligt en wenselijk is dat gemeenteambtenaren in hun vrije tijd k aan hun werkgever verdienen? Zo nee, waarom niet?
7. Is het college bereid in een gemeentelijke gedragscode o.i.d. te regelen dat ambtenaren in hun vrije tijd niet k aan de gemeente mogen verdienen? Zo nee, waarom niet?

Meta Meijer.