'Amsterdam moet Olympische Spelen organiseren'

7 december 2009

'Amsterdam moet Olympische Spelen organiseren'

"Als Nederland de Olympische Spelen organiseert, moeten dit de Spelen van iedereen worden en niet een duur commercieel prestigeproject waar de samenleving niet van profiteert," stelt SP-Tweede Kamerlid Renske Leijten. "Daarom is het belangrijk dat we nu al kiezen voor Amsterdam. Zo voorkomen we dat steden en provincies belastinggeld weggooien in het tegen elkaar opbieden, en kunnen we direct aan de slag met het berekenen van de kosten en opbrengsten. Pas dan kunnen we een beslissing nemen of we als Nederland dit willen organiseren."

De SP steunt de ambities die in het Olympisch Plan worden geformuleerd, en dan met name de maatschappelijke en de gezondheidsambities. Uit het verleden blijkt dat het organiseren van de Olympische Spelen een enorme impuls kan wezen voor de breedtesport in het land. Leijten: "Meer mensen meer laten sporten en bewegen is een uitstekend doel. Maar juist omdat we dit doel omarmen, moeten we ook het draagvlak voor de Olympische Spelen blijven behouden. Want de Olympische Spelen brengen heel veel enthousiasme teweeg."

Leijten heeft staatssecretaris Bussemaker gevraagd om snel te kiezen voor de stad die de naamdrager wordt van de eventuele Spelen in 2028. Leijten: "Pas dan kunnen we op een rij zetten wat er aan voorzieningen, stadions en infrastructuur nodig is. Daarbij is de concurrentie tussen Rotterdam en Amsterdam werkelijk weggegooid geld. Wat de SP betreft ligt Amsterdam, als hoofdstad van ons land, voor de hand als naamdrager van de Spelen."

De SP heeft de staatssecretaris gewaarschuwd voor de vele uiteenlopende plannen en ambities die er nu ontstaan onder het motto van de mogelijke Olympische Spelen. Vele provincies geven miljoenen uit in het kader van het plan. Leijten: "Het is absurd hoeveel geld provincies momenteel al uittrekken voor de Olympische Spelen. We moeten eerst een concreet plan hebben, dan beslissen en daarna investeren in de trein die Olympische Spelen heet, niet andersom. Het moet geen tweede Betuwelijn worden."