Autorijden in Amsterdam fors duurder door filebelasting

7 december 2009

Autorijden in Amsterdam fors duurder door filebelasting

Amsterdammers met een auto zijn in de toekomst dubbel de klos. Het stadsbestuur van PvdA en GroenLinks wil namelijk boven op de kilometerheffing nog een spitstarief invoeren. Volgens de SP is dat asociaal en niet milieuvriendelijk. Om dit duidelijk te maken hebben SP'ers vrijdag flyers verspreid bij de P&R bij Olympisch Stadion.

Flyeren P&R)

GroenLinks en PvdA pakken automobilist dubbel
Niet alleen door de kilometerheffing van minister Eurlings maar ook door de extra Amsterdamse filebelasting, wordt autorijden in de regio Amsterdam aanzienlijk duurder. Onder druk van het Amsterdamse PvdA-GroenLinks-college gaan automobilisten in deze regio naast de kilometerheffing ook nog een spitsheffing betalen. De wethouders komen dus niet op voor de Amsterdammers, maar doen een tweede graai in hun portemonnee.

Milieuvriendelijk en tweedehands extra duur
In de toekomst betalen automobilisten belasting per kilometer en niet meer bij de aanschaf van een auto. Voor dure, nieuwe auto's levert dit een fors voordeel op, omdat de hoge aanschafbelasting vervalt. Maar een tweedehands auto wordt nauwelijks goedkoper in de aanschaf. En kopers van milieuvriendelijke auto's - waarvoor nu geen aanschafbelasting wordt betaald - zijn dat voordeel kwijt. De milieuvriendelijke en tweedehands automobilisten betalen wel de gereden kilometers. Daardoor betalen zij mee aan het voordeel voor de nieuwe dure auto's: dit is een limousinesubsidie.

Roep samen met de SP de minister ter verantwoording via www.geenfilebelasting.nl

Meedoen met de Amsterdamse SP-flyerbrigade? Dat kan! Meld je aan op amsterdam@sp.nl en ontvang een gratis SP-jack!