Doormodderen? Of een nieuwe koers met de SP!

14 december 2009

Doormodderen? Of een nieuwe koers met de SP!

Voor SP-lijsttrekker Laurens Ivens is de campagne voor de verkiezingen van 3 maart officieel begonnen. Deze week plakte hij de eerste SP-posters waarmee hij de Amsterdammers een belangrijke vraag stelt: willen ze de nieuwe koers van de SP of doormodderen met de andere partijen?

Laurens Ivens plakt de eerste posters)
Lijsttrekker Laurens Ivens plakt samen met kandidaat-raadslid Robin van der Velden de eerste SP-posters

Geen van de andere partijen in Amsterdam deugt volgens jou?
"Op de SP na hebben alle partijen die op dit moment in de gemeenteraad zitten de afgelopen tien jaar in het bestuur van deze stad gezeten en daar is Amsterdam niet veel beter van geworden. PvdA, GroenLinks, VVD, CDA en D66 leverden allemaal wethouders en dragen dus verantwoordelijkheid voor de toegenomen tweedeling en de wildgroei aan regeltjes in de stad."

Dat zijn grote woorden, daar maak je geen vrienden mee in politiek Amsterdam.
"Dat is ons doel ook niet. Wij willen de duizenden teleurgestelde kiezers, die dachten in 2006 een sociaal en links bestuur gekozen te hebben, achter ons verenigen door te tonen dat er nog n alternatief is voor deze stad: een stadsbestuur met de SP. Met een grote SP komt er een einde aan tien jaar van neoliberale dominantie. En komt er echt een einde aan het tijdperk waarin het stadsbestuur tegen de wil van Amsterdammers hun eigen energiebedrijf NUON verkochten, Schiphol deels privatiseerden en het woonbeleid vrijwel volledig in handen legden van op winst beluste woningcorporaties."

Door alles weer te nationaliseren, zeker?
"Nee, maar wel door in naam van de Amsterdammer de grip weer terug te pakken op terreinen waar het stadsbestuur de afgelopen jaren aan invloed heeft ingeboet, de nutsvoorzieningen, zorg, wonen, onderwijs, noem maar op. En door met maatregelen te komen die mensen begrijpen. Dus geen vloed aan bureaucratische regels waar niemand op zit te wachten, maar maatwerk. En geen brij aan 'groen beleid' verzinnen, zogenaamd ter bescherming van het milieu om tegelijkertijd ook voor verbreding van wegen zijn, zoals het huidige stadsbestuur. Dat is het doormodderen van de stadsbesturen waar geen Amsterdammer meer iets van begrijpt. Het is tijd voor een nieuwe koers, tijd voor de SP."