Geen verhoging parkeertarief Buikslotermeerplein

17 december 2009

Geen verhoging parkeertarief Buikslotermeerplein

De SP heeft woensdag voorgesteld het parkeertarief op Buikslotermeerplein per 1 januari niet te verhogen naar 1,10 euro. Door de chaos rond betaald parkeren op het plein van dit najaar hebben bezoekers niet kunnen wennen aan betaald parkeren terwijl het 'vriendelijke' tarief van 90 cent daar nou juist voor bedoeld was, aldus SP-fractievoorzitter Daniël Peters: "Betaald parkeren op het plein was al een slecht idee, een verhoging van het tarief op 1 januari is helemaal uit den boze."

Hoewel betaald parkeren officieel al sinds augustus van kracht is op Buikslotermeerplein betalen bezoekers in november en december geen parkeergeld. De deelraad besloot op die manier de ondernemers op het plein te compenseren voor het geleden omzetverlies door het debacle met de slagbomen in augustus, september en oktober. Op 1 januari komt daar echter een einde aan en moet voor parkeren op het plein 1,10 euro per uur betaald worden.

De SP is tegen betaald parkeren op Buikslotermeerplein zolang de parkeerdruk daar niet om vraagt en ziet de verhoging zeker niet zitten. Peters: "Amsterdam-Noord heeft flink bij de Centrale Stad gelobbyd om aanvankelijk een laag parkeertarief te krijgen op Buikslotermeerplein. De overeengekomen 90 cent was om bezoekers te laten wennen. De afgelopen maanden was echter eerst onduidelijk of en wat er betaald moest worden en vervolgens was het twee maanden gratis. Van gewenning kon dus geen sprake zijn. Daarom stellen wij voor zeker tot de zomer het tarief van 90 cent aan te houden en niet meer dan een euro te vragen."

Potrefeuillehouder Van Schaik (CDA) zei in reactie op het voorstel van de SP dat het stadsdeel niet de macht heeft eenzijdig het parkeertarief op het plein voor het stadsdeelhuis aan te passen. De stedelijk wethouder moet dat goedkeuren, volgens hem. Bovendien moet het stadsdeel compensatie betalen aan de exploitant van de parkeergarage als het een lager tarief vraagt op straat. Peters: "Het is jammer en een beetje vreemd dat het bestuur van Amsterdam-Noord niet over het tarief op het parkeerterrein naast het stadsdeelhuis gaat."

Reageren? Mail naar amsterdamnoord@sp.nl