Houd toezichthouders op fietsflat - update

2 december 2009

Houd toezichthouders op fietsflat - update

De SP wil dat het 24-uurs toezicht op de fietsflat voor het Centraal Station behouden blijft. Door een nieuwe gemeentelijke regel zijn de toezichthouders gedwongen hun stek tussen de fietsen te verlaten. SP-raadslid Hans Bakker: "Het is onacceptabel dat een bureaucratische regel een einde maakt aan een goede service voor fietsers en een prima werkproject."

Flyeren fietsflat)
Afgelopen week deelden SP'ers en toezichthouders flyers uit bij de fietsflat. Zij kregen veel bijval van fietsers die vonden dat de toezichthouders goed werk doen en moeten blijven.

De Stichting Werkprojecten Amsterdam zorgt bij de fietsflat bij het Centraal Station in Amsterdam 24 uur per dag en 7 dagen per week voor toezicht en beheer. De fietsflat en omgeving worden schoongehouden, er wordt voor ordentelijke stalling gezorgd en als iemand zijn fiets niet terug kan vinden wordt die een handje geholpen. Daarnaast draagt de permanente bemanning bij aan het gevoel van veiligheid.

Bakker: "Maar dat dreigt nu allemaal te verdwijnen omdat een nieuwe gemeentelijke regel stelt dat in de openbare ruimte rond CS alleen toezicht gehouden mag worden door de Dienst Stadstoezicht. Mede daardoor staan ook de werktrajecten van twintig jongeren op de fietsflat op de tocht." De SP pleit er bij de burgemeester voor de fietsflat buiten het handhavingsgebied rond het station te laten vallen, zodat het toezicht op de fietsflat gewoon kan blijven.

Update:
Woensdag werd bekend dat huidige toezicht en beheer op de fietsflat blijft zoals het is. SP-raadslid Hans Bakker: "Ik ben blij dat men inziet dat de sociale veiligheid gebaat is bij het huidige beheer en natuurlijk ook dat de twintig werkervaringsplekken behouden blijven."