Raad accepteert Amsterdamheffing boven op filebelasting

18 december 2009

Raad accepteert Amsterdamheffing boven op filebelasting

De gemeenteraad heeft donderdag een voorstel van de SP verworpen om te voorkomen dat Amsterdammers bij de invoering van de filebelasting extra gaan betalen. SP-raadslid Laurens Ivens vindt het onbegrijpelijk dat PvdA, GroenLinks en CDA een spitsheffing voor alleen Amsterdam accepteren. Ivens: "Deze Amsterdamheffing jaagt de filerijder in onze regio op extra kosten zodat in de rest van Nederland mensen een heel klein beetje minder hoeven te betalen."

Laurens Ivens)

De SP voert al langer actie tegen de filebelasting omdat deze maatregel buitengewoon oneerlijk is. Zo zullen bezitters van een oude of erg milieuvriendelijke auto extra duur uitkomen. Ook mensen zonder auto gaan meer betalen door de invoering van de filebelasting. De automobilist die noodgedwongen op filetijden in de regio Amsterdam moet rijden, is helemaal de pineut. Het principe 'de vervuiler betaalt' gaat helemaal niet op bij deze filebelasting.

De afgelopen weken bleken de bestuurders het ook niet met elkaar eens over de invoering van de filebelasting. Stadsregio Amsterdam vond het onaanvaardbaar als enkel in de regio Amsterdam betaald moet worden en wilde wachten op de minister voor het bepalen van de hoogte van de spitsheffing. De minister zei daarentegen vooralsnog alleen in de regio Amsterdam te gaan werken met een spitstarief en te wachten op de regio voor het bekendmaken van de tarieven. Ivens: "Op allerlei bestuurlijke niveau's proberen ze deze oneerlijke filebelasting te verkopen, maar iets wat krom is kun je niet recht praten."

Samen met de VVD diende de SP gisteren in de Amsterdamse gemeenteraad een motie in om niet mee te werken met de filebelasting indien het spitstarief alleen voor de regio Amsterdam zou gelden. Ivens: "Met deze Amsterdamheffing worden Amsterdammers extra gepakt, zonder er iets voor terug te krijgen. Het is onvoorstelbaar dat een meerderheid van de Amsterdamse gemeenteraad zo masochistisch is dat zij hiermee instemt. Maar goed dat de verkiezingen voor de deur staan. Wat mij betreft maken we dit tot inzet van de verkiezingen."