College doof voor kritiek Noord-Zuidlijn

22 januari 2010

College doof voor kritiek Noord-Zuidlijn

Burgemeester Cohen en zijn wethouders blijven doof voor kritiek op de Noord-Zuidlijn. Tot die conclusie komt SP-fractievoorzitter Remine Alberts na de behandeling van het kritische rapport van de enquetecommissie Noord-Zuidlijn in de gemeenteraad. Alberts: "De gemeente moddert gewoon door met dit stuurloze project en graait telkens weer in de gemeentekas. Nog eens kritisch kijken naar de noodzaak tot boren onder de binnenstad is kennelijk niet besteed aan het dove stadsbestuur. Ze laten nog liever de binnenstad verzakken dan dat ze politiek bakzeil halen."

Remine Alberts)

Als enige partij verlangde de SP een reactie van het college die recht doet aan de bevindingen van de enqutecommissie. Alberts: "De commissie vraagt om een goed debat voordat met boren begonnen wordt, ze concludeert dat het besluit onzorgvuldig genomen is en dat het project de hele tijd al stuurloos is. Burgemeester en wethouders zeggen deze conclusies te respecteren, maar uit alles blijkt dat ze dit niet doen. Zo gaat het boren vermoedelijk in maart van start, komt er geen nieuwe kosten- en batenanalyse en blijft het projectmanagement en de gebrekkige politieke aansturing gewoon gehandhaafd. Hiermee negeert het college duidelijk de kritiek en moddert gewoon door."

De SP had ook forse kritiek op de partijen die weigerden zelf eens goed in de spiegel te kijken. Alberts: "Kennelijk is het voor zowel politieke partijen als het college moeilijk om foute inschattingen en beslissingen te erkennen. Zo wilde geen enkele andere partij een inhoudelijke discussie over de voortgang van het project hebben. En ons verzoek om een reactie die recht doet aan de bevindingen van de enqutecommissie werd door het college genterpreteerd als een 'motie van wantrouwen'. Kennelijk omdat het niet zelf in staat is om kritisch te kijken. Nou, dan mogen ze van mij inderdaad opstappen, want met deze voortgang heb ik er geen vertrouwen meer in."

De SP blijft zich inzetten voor een goede en betaalbare noord-zuidverbinding zonder te boren onder de binnenstad. Door bovengronds door de binnenstad te rijden met ongelijkvloerse kruisingen kan een reiziger even snel reizen voor veel minder risico. Daarnaast kan de bouwput al over drie jaar dicht en bespaart Amsterdam een miljard euro.

Bekijk het item over het Noord-Zuidlijndebat op AT5.