College weigert minima te compenseren voor gestegen stookkosten

22 januari 2010

College weigert minima te compenseren voor gestegen stookkosten

De gemeente gaat de minima in de stad niet tegemoet komen in de extra stookkosten die zij hebben vanwege de koudegolf van de laatste weken van december en de eerste van januari. Een SP-voorstel hiertoe werd donderdag afgewezen door wethouder Ossel (PvdA). SP-raadslid Maureen van der Pligt: "Een extra miljoen voor de start van de Giro d'Italia in mei is snel uitgegeven, maar extra ondersteuning voor Amsterdammers met een smalle beurs zit er weer niet in."

Maureen van der Pligt)

Door het aanhoudende koude weer van de afgelopen weken zal de energierekening van een huishouden al gemiddeld zon 50 euro hoger uitvallen in 2010 dan zonder deze koudegolf. Op de eerste persconferentie van het nieuwe jaar zei premier Balkenende dat burgers van de Rijksoverheid geen tegemoetkoming hoeven te verwachten voor de hoge stookkosten. De premier zei erbij dat die mensen moeten aankloppen bij de gemeente voor bijzondere bijstand.

Maar donderdag bleek dat Balkenende ernaast zit. Op vragen van de SP-fractie antwoordde wethouder Ossel dat de gemeente dit niet mag betalen volgens de regels voor bijzondere bijstand. Bovendien zei de wethouder geen extra potje te willen maken om de minima alsnog een tegemoetkoming te geven. De SP zal zich blijven inzetten voor een tegemoetkoming.