Financile problemen jeugdzorg

21 januari 2010

Financile problemen jeugdzorg

In 2007 zei minister Rouvoet: "Alleen maar meer geld in de jeugdzorg lost de problematiek van de wachtlijsten niet op. Dat is dweilen met de kraan open. We moeten de kraan zien te vinden." Na 2 jaar is de kraan nog niet gevonden, want met het wegvallen van de extra potjes vanuit het Rijk dreigt er wederom een wachtlijst te ontstaan in Amsterdam voor de jongeren die hulp nodig hebben.

In een artikel in Binnenlands Bestuur valt te lezen dat provincies dit tekort veelal opvullen voor gemeentes, maar dat door de extra bestuurslaag van de stadsregio wij geen extra geld vanuit de provincie kunnen verwachten in tegenstelling tot andere Noord Hollandse gemeenten.
De Amsterdammer betaalt juist dubbel voor de jeugdzorg en krijgt het minst.
Amsterdammers betalen via de opcenten van de provincie, die hiermee het budget voor de jeugdzorg heeft opgehoogd. Dit opgehoogde budget is alleen niet beschikbaar voor de inwoners van de stadregio die in het Amsterdamse geval over de jeugdzorg gaat. Amsterdammers betalen tevens een extra miljoen wat bij de begroting is vrijgemaakt voor 2010. Bij de begrotingsbehandeling is gezegd dat dit geld er moest komen om wachtlijsten tegen te gaan en de bedrijfsvoering te kunnen verbeteren etc. Nu lezen we in de krant dat er waarschijnlijk toch ontslagen gaan vallen en de wachtlijsten weer zullen gaan oplopen.

De SP vraagt zich af wat er met het gereserveerde miljoen gedaan gaat worden. De andere gemeenten van de stadsregio (uitgezonderd Diemen) hebben niet meebetaald aan het verbeterplan van bureau jeugdzorg van 8 miljoen. Dit plan kan nu niet worden uitgevoerd omdat niet alle gemeenten meedoen en het benodigde geld niet bijeen is gebracht.
De kraan staat dus nog volop open en het is niet langer dweilen , maar hozen geblazen.

De SP wil van de wethouder weten wat hij gaat doen aan deze nieuwe problemen bij Bureau Jeugdzorg Amsterdam en hoe het gereserveerde miljoen nu ingezet gaat worden.

Maureen van der Pligt