Geen miljoen extra voor Giro d'Italia

14 januari 2010

Geen miljoen extra voor Giro d'Italia

De SP wil dat wethouder Gehrels niet een miljoen extra uittrekt voor de start van de Giro d'Italia in mei in Amsterdam. Dit evenement zou maximaal 4,5 miljoen euro kosten, nu is het ruim 5,5 miljoen euro, allemaal te betalen door de belastingbetaler. De SP ziet nog voldoende mogelijkheden om het evenement te versoberen of de extra kosten op te vangen met sponsorgelden.

Laurens Ivens)

SP-raadslid Laurens Ivens: "De start van de Giro kan een mooi volksfeest worden in onze stad. Maar we moeten er wel voor uitkijken dat we niet een veel te hoge prijs voor dit volksfeest betalen." Doordat de start van de tweede en derde etappe ook in Amsterdam plaatsvinden, nemen de kosten voor Amsterdam met een miljoen toe.

Ivens is verbolgen over het gemak waarmee Gehrels een miljoen uit de gemeenschapskas pakt. Ivens: "Een miljoen euro is veel geld, maar deze wethouder heeft geen rem als het om grote evenementen gaat. Nu zet ze de gemeenteraad een kleine vier maanden voor het evenement voor het blok met deze extra uitgaven, terwijl zij al enige tijd wist dat zij niet binnen het budget zou blijven." De SP zal geen goedkeuring verlenen aan dit extra budget, omdat het evenement best wat soberder uitgevoerd kan worden. Ivens: "De Giro wordt een prachtig evenement in onze stad, maar wel met een wrange bijsmaak."