Help startende ondernemers aan startkapitaal

14 januari 2010

Help startende ondernemers aan startkapitaal

Op verzoek van de SP gaat wethouder Asscher bekijken hoe startende ondernemers makkelijker een startkapitaal kunnen verdienen. Het afgelopen jaar hebben slechts drie ondernemers een Amsterdams microkrediet gekregen, terwijl honderden Amsterdammers met goede ondernemersideen rondlopen. Voor de zomer zal deze regeling gevalueerd worden.

Laurens Ivens)

De SP pleit al langer voor toegankelijke starterskredieten voor ondernemers met goede plannen. SP-raadslid Laurens Ivens: "Ondernemers zijn hard nodig voor Amsterdam, maar beginnen is altijd lastig. De gemeente kan daarin helpen door ruimhartiger starterskredieten te verstrekken. Nu blijkt dat in 2009 van de 52 aanvragers van zo'n krediet slechts drie mensen daadwerkelijk dit krediet hebben gekregen. Dat is natuurlijk wel erg weinig."

De SP stemde eerder in met de invoering van de microkredieten onder de voorwaarde dat dit snel gevalueerd zou worden. Ivens: "We moeten voorkomen dat we mensen met deze kredieten versneld in schulden jagen. Daarnaast moeten we goed kijken of de verstrekking van het krediet wel eenvoudig genoeg is en het bedrag hoog genoeg is om de ondernemer een goede start te gunnen. Voor de zomer kunnen we dit allemaal gaan regelen."