Iedere Amsterdammer aan de slag

24 februari 2010

Iedere Amsterdammer aan de slag

De SP wil een Amsterdams Werkbedrijf oprichten om alle Amsterdamse werkzoekenden aan werk te helpen. In plaats van nutteloos thuis te zitten, kunnen mensen zich tegen ten minste het minimumloon inzetten voor de stad. SP-lijsttrekker Laurens Ivens: "Het geld dat nu besteed wordt aan ineffectieve re-integratietrajecten geven we aan mensen die voor de stad aan de slag gaan. Zodoende kan Amsterdam mooier en socialer worden, zonder dat het extra geld kost."

Als het aan de SP ligt moeten alle Amsterdammers een bijdrage kunnen leveren aan de samenleving. Ivens:

Laurens Ivens)

"Op dit moment staan 35.000 mensen buitenspel, omdat ze geen baan kunnen vinden, terwijl er genoeg maatschappelijk nuttig werk te doen is. De SP wil dat alle Amsterdammers aan de slag kunnen om bijvoorbeeld ons onderwijs en onze zorg te verbeteren en de stad veiliger en leefbaarder te maken. We laten hen nuttig werk doen waarvoor nu geen banen bestaan. Zo kan deze mensen een CV-gat bespaard blijven, leren ze een vaardigheid en kunnen ze makkelijker doorstromen naar een reguliere baan."

De afgelopen jaren zijn tientallen maatschappelijk nuttige functies in de stad wegbezuinigd. Volgens de SP is het belangrijk dat die functies weer worden ingevuld. Er is grote behoefte aan beheerders van buurtcentra, speeltuinen en fietsenstallingen. Op scholen zijn er concirges, klassenassistenten en huiswerkbegeleiders nodig. Ouderen kunnen geholpen worden in zorgcentra of met een klussendienst die klussen in huis kan uitvoeren. En de stad kan veiliger worden met extra toezichthouders. Ivens: "Het werk ligt op straat in de stad. En er zijn genoeg mensen die ermee aan de slag kunnen. Amsterdam heeft misschien wel weinig geld nu, maar we hebben veel mensen die graag een steentje bijdragen aan de samenleving. Met een Amsterdams Werkbedrijf bieden wij iedereen de mogelijkheid een eerlijk loon te verdienen met nuttig werk voor Amsterdam."

De SP toont op 24 februari op verschillende plekken in de stad aan dat het werk echt op straat ligt. Zo worden in het Oosterpark in Oost speeltoestellen geschilderd, wordt in De Kleine Wereld in Noord zwerfvuil opgeruimd, wordt in Zuid een klus opgeknapt bij een oude dame thuis en gaan SP’ers in metrostations in het centrum toezicht houden.

Lees de gehele notitie over het <%media(20100224-Amsterdams Werkbedrijf 2010def.pdf|Amsterdamse Werkbedrijf)%> pdf-document, om dit documenten te lezen heeft u mogelijk extra software nodig. Klik voor meer uitleg..