Wethouder eist duidelijkheid over ouderbijdrage ROC's

9 februari 2010

Wethouder eist duidelijkheid over ouderbijdrage ROC's

Op aandringen van de SP heeft onderwijswethouder Asscher de ROC's opgedragen op hun school- en opleidingssites duidelijk te vermelden dat betaling van de ouderbijdrage vrijwillig is. Daarnaast is hij met de ROC's overeengekomen dat er geen incassobureaus meer worden ingezet bij achterstallige betaling. SP-raadslid Maureen van der Pligt: "Ik ben blij dat onze actie bij de ROC's effect heeft gehad. We houden goed in de gaten of de scholen zich nu ook houden aan de afspraken."

Maureen van der Pligt)

Leerlingen van een ROC in Amsterdam namen eind vorig jaar contact op met de SP omdat zij gedwongen werden een officieel vrijwillige bijdrage, van tussen de 150 en 800 euro, voor 'leermiddelen' te betalen. Sommige leerlingen kregen zelfs een deurwaarder aan de deur. De SP stelde vragen aan de wethouder over de zaak en startte direct een actie waarbij leerlingen van de ROC's werd duidelijk gemaakt dat zij een vrijwillige bijdrage niet hoeven te betalen.

De wethouder ging naar aanleiding van de vragen van de SP in overleg met de ROC's. Daar is nu uitgekomen dat de ROC's duidelijk moeten zijn over de vrijwilligheid van de bijdrage en over de zaken die van de bijdrage worden betaald. Van der Pligt is gematigd tevreden: "De SP is en blijft tegen extra bijdragen bovenop het al hoge schoolgeld. Maar het is goed dat leerlingen en ouders nu ruim van te voren kunnen zien wat met de bijdrage wordt gedaan en dat die vrijwillig is. Mochten de ROC's daar onverhoopt toch weer niet helder over zijn, dan staat de SP binnen de kortste keren weer voor de poort."