Amsterdammers willen Noord-Zuidlijn zonder prestige

1 maart 2010

Amsterdammers willen Noord-Zuidlijn zonder prestige

Een meerderheid van de Amsterdammers wil dat de aanleg van de huidige prestigieuze Noord-Zuidlijnproject wordt gestaakt. Dat blijkt uit een onderzoek van de Dienst Onderzoek en Statistiek (O+S) in opdracht van de SP. Van de tegenstanders van de huidige lijn wil 58 procent het goedkopere SP-alternatief zonder boren onder de binnenstad. De overige 42 procent van de tegenstanders wil de Noord-Zuidlijn helemaal niet.

Laurens Ivens)

De conclusies uit het O+S-onderzoek zijn opmerkelijk omdat vooralsnog alle onderzoeken uitwezen dat een meerderheid van de Amsterdammers voor afbouwen van de Noord-Zuidlijn was. SP-lijsttrekker Laurens Ivens: "Dat is logisch omdat in vorige onderzoeken nooit een alternatieve optie werd meegenomen. En Amsterdammers zijn niet dom, ze willen de gedane investeringen niet weggooien. Maar nu wel een alternatief is voorgelegd, ziet een groot deel daarvan de voordelen in en is er dus geen meerderheid meer voor de huidige, dure, prestigieuze versie."

De SP presenteerde een jaar geleden een eenvoudiger alternatief voor de Noord-Zuidlijn. Daarbij worden de al bijna voltooide delen in Noord en Zuid gewoon gebruikt, maar is het risicovolle boren onder de binnenstad niet nodig omdat er een metrotram bovengronds gaat rijden. Dit alternatief is een miljard goedkoper en is drie jaar eerder voltooid. Ivens: "Het college en de andere partijen in de gemeenteraad hebben nooit serieus willen debatteren over dit alternatief, terwijl het iedere Amsterdammer duizend euro bespaart. Uit dit onderzoek blijkt dat het alternatief toch serieus bekeken moet worden."