Amsterdam kiest voor eigen vervoerbedrijf in plaats van marktwerking

21 april 2010

Amsterdam kiest voor eigen vervoerbedrijf in plaats van marktwerking

De Amsterdamse gemeenteraad heeft vandaag unaniem ingestemd met het behoud van haar eigen vervoerbedrijf voor de bus, tram en metro. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "Het GVB kan voor een goede prijs de gewenste kwaliteit voor het openbaar vervoer beloven. Zodoende houdt Amsterdam zeggenschap over het belangrijke openbaar vervoer en zijn we ook niet alle aanbestedingskosten kwijt. Zelf uitvoeren verdient duidelijk de voorkeur boven vermarkten."

Laurens Ivens)

In vrijwel heel Nederland is het stad- en streekvervoer overgeleverd aan marktwerking. Dit heeft geleid tot een forse verschraling van het openbaar vervoer. De drie grote steden hoeven niet het openbaar vervoer aan de markt over te leveren, maar kunnen er voor kiezen om het zelf te blijven uitvoeren als er maar een goede prijs-kwaliteit-verhouding komt. Zodoende kan de stad er zelf voor zorgen dat belangrijke maatschappelijke doelen als doorstroming, bereikbaarheid en milieubescherming bereikt worden.

De SP verzet zich al jaren tegen de vermarkting van het openbaar vervoer en is dan ook blij met deze keuze van Amsterdam. Ivens: "In 2002 gaven de Amsterdammers bij een referendum al aan dat zij het GVB als overheidsbedrijf wilden houden. Dit gaan we nu regelen. Wel komt er de opdracht bij om meer achter het GVB aan te zitten en hen tot betere prestaties aan te zetten, natuurlijk zonder dat het personeel hieronder gaat lijden. Dat lijkt me sowieso verstandig. Goed dat dit nu gaat gebeuren."