College staakt strijd tegen tweedeling in onderwijs

2 juli 2010

College staakt strijd tegen tweedeling in onderwijs

De SP is verbijsterd dat het nieuwe college niet meer wenst te investeren in het mengen van sterke en zwakke leerlingen op Amsterdamse scholen en de strijd tegen de tweedeling in het onderwijs volledig staakt. SP-raadslid Maureen van der Pligt: "Niet alleen is het schandalig dat het college geen enkele aandacht meer besteedt aan de groeiende segregatie in het onderwijs, ook met de nog lopende proeven wordt niets meer gedaan, wat erg jammer is van het genvesteerde geld."

Maureen van der Pligt)

Het college kondigde onlangs aan het geld dat nu wordt gestoken in proeven om de tweedeling tussen witte en zwarte scholen te bestrijden volledig over te hevelen naar de kwaliteitsaanpak voor het basisonderwijs, zodat scholen kunnen gaan voldoen aan de Asschernorm. Die norm eist van basisscholen dat hun leerlingen gemiddeld met een Citoscore van 534 van school komen. Daarnaast mag niet meer dan 20 procent van de leerlingen de school verlaten met een indicatie voor Leerwegondersteunend Onderwijs (LWOO). Volgens de SP leidt die norm echter tot selectie aan de poort aangezien scholen zwakke leerlingen gaan weigeren omdat ze de norm in gevaar brengen. Van der Pligt: "Hierdoor neemt de tweedeling in het onderwijs dus alleen maar toe en met het verdwijnen van de proeven wordt er dus helemaal niets meer aan gedaan."

Toen de proeven met het mengen van leerlingen jaren geleden startten, kwam de SP al met het eigen voorstel 'de gelukkige school' omdat zij van mening was dat de proeven kansloos zouden zijn als de gemeente geen verdergaande stappen zou nemen. Zo zouden er dubbele inschrijflijsten en een centraal inschrijfpunt gehanteerd moeten worden. De stichting kleurrijke scholen is het daarin met de SP eens. Van der Pligt: "Het college heeft nooit iets met die voorstellen gedaan en laat het hele probleem nu links liggen. Het aantal gemengde scholen in Amsterdam zal hierdoor niet toenemen. Dat mag het nieuwe college zich meteen aanrekenen."