h

Verhoog snelheid spoor Amsterdam-Utrecht tot 200 kilometer per uur

7 oktober 2010

Verhoog snelheid spoor Amsterdam-Utrecht tot 200 kilometer per uur

Samen met de ChristenUnie komt de SP met een voorstel om de maximumsnelheid op het spoor tussen Amsterdam en Utrecht te verhogen tot 200 kilometer per uur. SP-Kamerlid Farshad Bashir: 'Het spoor kan op dit traject treinen hoge snelheden verwerken, maar toch is voor treinen de snelheid tot 160 kilometer per uur gemaximeerd. Met een hogere snelheid kunnen de vele duizenden reizigers op dit traject bijna 4 minuten sneller reizen. Een verbetering van 15%. Heel fors dus.'

Farshad Bashir)

Ongeveer 10 jaar geleden werd definitief besloten om niet over te gaan tot de aanleg van een HSL-Oost tussen Amsterdam en Arnhem naar Duitsland. Wel is destijds besloten dat de stations Utrecht en Arnhem een opknapbeurt zouden krijgen en dat het dubbelspoor tussen Amsterdam en Utrecht verdubbeld zou worden. De nieuwe buitenste sporen zouden daarbij uitgerust worden met een nieuw beveiligingssysteem en geschikt gemaakt worden voor snelheden tot 200 kilometer per uur. Deze spoorverdubbeling is nu klaar, maar de snelheidsverhoging is er nog niet.

Onlangs gaf verkeersminister Eurlings aan dat er nooit toegezegd is dat er met snelheden tot 200 kilometer per uur op dit traject gereisd zou worden. Uit de jaarlijkse Netverklaringen van spoorbeheerder ProRail blijkt echter duidelijk dat tussen 2008 en 2009 de maximumsnelheid op dit baanvak van 200 tot 160 kilometer per uur verlaagd is. Bashir: 'In plaats van de NS op te roepen om snellere treinen aan te schaffen heeft deze asfaltminister zijn spoorambities aan de kant geschoven en zelfs eerdere beloften van tafel geveegd. Samen met de ChristenUnie zullen wij met een voorstel komen om deze snelheid toch te verhogen.'

U bent hier