Prijsvraag voor brug Westerdokseiland

9 november 2010

Prijsvraag voor brug Westerdokseiland

Na het buurten op het Westerdokseiland, waar de SP veel klachten hoorde over de Han Lammersbrug, stelde de SP-fractie voor om op deze brug een hellingbaan aan te brengen. "Het is belachelijk dat de verbinding van het centrum met een nieuwe wijk met 900 huishoudens een hoge brug is, die zelfs voor mensen met twee gezonde benen moeilijk te nemen is", stelde deelraadslid Vera Alexandrova verontwaardigd toen het SP-voorstel in de raadsvergadering werd afgewezen.

De Han Lammersbrug verbindt het centrum met de nieuwe wijk 'Westerdokseiland', gelegen tussen het IJ en de Westelijke Eilanden. Deze brug is de SP al tijden een doorn in het oog en onneembaar voor veel bewoners van het Westerdokseiland. De brug is zo steil (23 %) dat zelfs menig fietser er moeite mee heeft, laat staan een oudere met rollator. In de winter bij gladheid kan de brug nauwelijks gebruikt worden.

Omdat de SP niet snel opgeeft en 'kan niet' in het SP-woordenboek niet voorkomt, heeft de fractie het stadsdeel voorgesteld een prijsvraag uit te laten schrijven voor het beste idee om de Han Lammersbrug begaanbaar te maken voor iedereen. De prijsvraag kan neergelegd worden bij de Technische Universiteit van Delft of Twente en de opdracht kan vervolgens aan een architectuurbureau in het centrum gegeven worden. Zo worden ondernemers in het stadsdeel gesteund en komt er een einde aan de problemen van de bewoners op het Westerdokseiland. Waar een wil is, is tenslotte een weg, of in dit geval een begaanbare brug.