'Snijden in eigen vlees' blijkt holle frase stadsbestuur

17 december 2010

'Snijden in eigen vlees' blijkt holle frase stadsbestuur

De gemeenteraad en het college van Amsterdam zijn bereid op alles te bezuinigen behalve op zichzelf. Eerder dit jaar stemde de gemeenteraad al in met de uitgave van 160.000 euro aan een extra wethouder. En bij de begrotingsbehandeling deze week liet de raad ook de ruime raadsbudgetten nagenoeg ongemoeid. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "Alle raadsleden hebben de mond vol van 'snijden in eigen vlees'. Maar als puntje bij paaltje komt, mogen ambtenaren en de samenleving betalen terwijl raad en college nauwelijks inleveren."

Laurens Ivens)

De SP deed bij de begroting een reeks voorstellen om als raad het goede voorbeeld te geven in een tijd van bezuinigingen. Zo moest de vergoeding van de raadsleden verlaagd worden en kon het fractiebudget flink gekort. Maar een meerderheid van de raad zag hier niets in. Ivens: "Vreemd genoeg gaan deze voorstellen de raad te ver. Terwijl veel personen in dienst van de gemeente hun baan dreigen te verliezen zijn de raadsleden niet eens bereid om 5 procent van hun vergoeding van netto 1500 euro, die ze in principe naast een reguliere baan ontvangen, in te leveren."

Ivens: "Mensen met een uitkering, mensen die moeten inburgeren, mensen die een huis huren, mensen die arbeidsgehandicapt zijn, mensen die zorg nodig hebben en mensen die zich onveilig voelen op straat: allemaal worden ze getroffen door de bezuinigingen van de gemeente. Er is n groep die buiten schot blijft: de Amsterdamse raadsleden zelf. Als het aan de SP ligt kan er ruim 800.000 euro bespaard worden op raad en College. Het enige SP-voorstel dat echter werd aangenomen was een 'mogelijke eventuele' bezuiniging van 37.000 euro op het fractiebudget."