"Altijd asbestprotocol bij explosie of instorting"

20 januari 2011

"Altijd asbestprotocol bij explosie of instorting"

De SP wil dat er bij een explosie of een instorting van een woning gebouwd tussen 1930 en 1994 altijd het asbestprotocol wordt afgekondigd. Dit protocol houdt in dat de omgeving wordt afgezet en omwonenden worden gevacueerd. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "In woningen uit die periode zit bijna altijd asbest verwerkt. Laten we het zekere voor het onzekere nemen in dergelijke situaties. De veiligheid van bewoners moet voorop staan."

Laurens Ivens)

In juli vorig jaar ontplofte er een woning aan de Viermasterstraat in Amsterdam Noord. Het duurde toen meer dan 24 uur voordat er onderzoek plaatsvond naar asbest en vervolgens bewoners hun huizen moesten verlaten. Uit een rapport dat is opgesteld na dit incident blijkt dat men meteen had kunnen weten dat er mogelijk asbest in de betreffende woning zou zitten. Volgens dit rapport was alleen al het feit dat de woningen gebouwd zijn voor 1994 genoeg reden om op asbest te onderzoeken. Daarnaast was er in de buurt van de flat een asbestsaneringsprogramma gaande.

Door het protocol in te zetten wordt er meteen een onderzoek naar de aanwezigheid van asbest afgedwongen. Ivens: "Een dergelijk onderzoek duurt meestal niet lang, dus als de evacuatie niet nodig bleek te zijn kunnen de bewoners weer snel naar huis. Maar elk risico wordt zo uitgesloten. Het mag niet meer voorkomen dat mensen die hun stoepje vegen, asbest aan het vegen zijn."