h

Halte Barndegat

19 januari 2011

Halte Barndegat

Halte Barndegat

Schriftelijke vragen van Remine Alberts over het (niet) bedienen van de halte Barndegat.

Amsterdam, 18 januari 2011.

Inleiding.

Voor veel bewoners van de Zijkanaal H-weg, voor wie de bushalte Barndegat de dichtstbijzijnde halte is, is de loopafstand veel groter dan de norm van 400 meter. Deze halte is voor de omwonenden die met het openbaar vervoer willen reizen dus van zeer groot belang.

De halte Barndegat is in het verleden al verschillende keren met opheffing bedreigd. Op voorstel van SP, GroenLinks en PvdA heeft de gemeenteraad van Amsterdam (tevens adviescommissie voor de stadsregio) in 2009 besloten dat de halte Barndegat ook in de nieuwe concessieperiode bediend moet blijven worden. In juli 2009 heeft het dagelijks bestuur van de stadsregio besloten de bediening van de halte Barndegat toch op te nemen als eis in het (aangepaste) programma van eisen.

Sinds 12 december 2010 is de nieuwe dienstregeling van kracht. Connexxion heeft er voor gekozen de halte Barndegat te bedienen met lijn 85 (naar station Sloterdijk). Langs de halte Barndegat passeren ook de lijnen 91 en 94 (beiden naar het Centraal Station) maar deze lijnen halteren daar niet. De omwonenden van de halte Barndegat kunnen dus op maandag tot en met vrijdag na 21.00 uur en op de hele zaterdag en zondag niet in- en uitstappen bij deze halte, terwijl de lijnen 91 en 94 er gewoon langsrijden.

Dit is volgens de SP niet in lijn met de uitspraak die de gemeenteraad heeft gedaan over de bediening van de halte. In dat advies maakt de gemeenteraad geen onderscheid tussen werkdagen en zaterdagen/zondagen. Evenmin trekt de gemeenteraad een grens bij het tijdstip van 21.00 uur. De SP vindt dat de omwonenden van de halte Barndegat hierdoor onevenredig zwaar gedupeerd worden. De SP vindt dit bovendien een niet efficinte besteding van belastinggeld door de overheid.

Vragen.

1. Waarom wordt de halte Barndegat op werkdagen na 21.00 uur en op de hele zaterdag en zondag niet bediend, terwijl de loopafstand tot deze halte voor veel omwonenden al groter is dat het maximum van 400 meter?

2. Waarom wordt het tijdstip van 21.00 uur toegepast als grens, terwijl dit door de gemeenteraad niet geadviseerd is?

3. Bent u het met de SP eens dat het bij de halte laten staan van potentile reizigers door bussen die gewoon langsrijden niet reizigersvriendelijk is en een verspilling van belastinggeld betekent? Zo nee, waarom niet?

4. Wat gaat het college doen om de vervoerder en de stadsregio er in lijn met de uitspraak van de gemeenteraad toe te bewegen de halte Barndegat ook te bedienen op werkdagen na 21.00 uur en op zaterdagen en zondagen?

5. Op welke termijn kunnen wij een oplossing van het college verwachten?

De antwoorden van burgemeester en wethouders.

Antwoord vragen 1 en 2:
Op 20 mei 2009 heeft de gemeenteraad van Amsterdam het advies aan de Stadsregio Amsterdam inzake het Programma van Eisen van de concessie Zaanstreek vastgesteld. In dit advies is het volgende opgenomen:
De gemeenteraad adviseert een minimale bediening van de halte Barndegat van 4x per uur in de spits en 2x per uur daarbuiten te handhaven
Dit advies, dat overigens niet bindend is voor de Stadsregio, is overgenomen door de Stadsregio Amsterdam en verwoord in het vereist stellen van minimaal 1 bereikbaar-heidslijn die de halte Barndegat aandoet. In tegenstelling tot het concept Programma van Eisen, is de bediening van halte Barndegat voorgeschreven in het definitieve Programma van Eisen. Hierin is echter niet expliciet opgenomen dat de bereikbaar-heidslijn die halte Barndegat aan moet doen ook s avonds laat en in het weekend gexploiteerd moet worden. De halte wordt buiten de spits en in de avonduren niet aangedaan, omdat het niet expliciet is voorgeschreven. Tevens omdat de vervoerder (Connexxion) ervoor heeft gekozen niet lijn 91 of 94 te laten halteren, maar lijn 85. Hoewel dit volgens het Programma van Eisen binnen de regels is, zorgt dit ervoor dat er s avonds na 21.30 uur en in het weekend geen openbaar vervoer op de halte stopt. De buslijn 85 is namelijk een daglijn tussen Sloterdijk en Zaandam, die niet s avonds laat en in het weekend rijdt.
Het hanteren van het maximum van 400 meter geldt voor de concessie Amsterdam voor het stedelijke gebied. Het gebied waar de bewoners van de Zijkanaal H-weg wonen, behoeft niet te voldoen aan deze eis. Een langere loopafstand is hier volgens het nu geldende Programma van Eisen in deze niet stedelijke gebieden acceptabel.

Antwoord vraag 3:
Het laten staan van potentile reizigers is niet reizigers vriendelijk voor de reizigers op de halte willen instappen. Voor doorgaande reizigers is het echter ook niet reizigersvriendelijk aangezien deze met een langere rijtijd worden geconfronteerd. Hoewel dit het geval is, dient wel een verhouding gemaakt te worden tussen de kosten die gemaakt moeten worden om de reizigers te bereiken en het aantal reizigers dat bereikt wordt. De kosten van het aandoen van Barndegat s avonds laat en in het weekend wegen niet op tegen de opbrengsten van het zeer geringe aantal reizigers. Hierdoor kan gesteld worden dat het geen verspilling van belastinggeld is.
Gelet op de nabijheid van het knooppunt De Vlinder, dat wordt bediend door een groot aantal lijnen zijn er voor de late avond en het weekend voldoende alternatieven. Het PvE biedt de betreffende bewoners, gegeven het aantal inwoners ter plaatse, een relatief goede bediening. Mocht een extra bediening wenselijk zijn, zal dit extra kosten met zich meebrengen aangezien de vervoerder op basis van het PvE een geoorloofde keuze heeft gemaakt.

Antwoord vragen 4 en 5:
Op 18 januari 2011 zijn ook schriftelijke vragen met betrekking tot halte Barndegat in de regioraad ingediend. Het Dagelijks Bestuur van de Stadsregio heeft in antwoord op vragen van de SP gemeld dat er op dit moment geen aanleiding is om de bediening direct aan te passen. Wel zal de Stadsregio Amsterdam met Connexxion in overleg treden om te bezien welke kosten een ruimere bediening van halte Barndegat met zich meebrengt. De Stadsregio Amsterdam wordt verzocht de Wethouder Verkeer en Vervoer hiervan op de hoogte te brengen. Het College wacht deze informatie af.

U bent hier