Osira maakt rare sprongen om rapport

17 januari 2011

Osira maakt rare sprongen om rapport

Het SP-rapport over misstanden bij de OsiraGroep is, zoals te verwachten was, niet met gejuich ontvangen door de top van de zorgorganisatie. Maar in plaats van direct aan de slag te gaan met de conclusies probeert Osira het rapport weg te zetten als 'slecht onderbouwd'. SP-raadslid Maureen van der Pligt vindt dat jammer: "Ik kan me voorstellen dat het confronterend is als je organisatie zo in het nieuws komt. De SP heeft daarmee geen enkel ander doel dan verbetering van de zorg. Met haar agressieve houding gedraagt Osira zich echt als een kat in het nauw."

Maureen van der Pligt)

De SP schiet in het wilde weg en schoffeert het hardwerkende personeel met het rapport, aldus mevrouw Stadtman van Osira. Dat vindt de SP vast onzin?
"Laten we voorop stellen dat we nooit en te nimmer verplegend en verzorgend personeel schofferen. Dat weten zorgmedewerkers ook en daarom hebben ze massaal gereageerd bij ons meldpunt. Ze weten dat ze misstanden bij ons kunnen melden en dat we hun vertrouwen nooit zullen beschamen. Mevrouw Stadtman gaat voorbij aan het feit dat de overgrote meerderheid van de meldingen van haar eigen personeel komt. Dat vindt dat het niet de zorg kan leveren die het zou willen leveren, vooral niet sinds de invoering van die zorgroutes waarbij alle handelingen in minuten worden uitgedrukt."

Ja, 'stopwatchzorg' noem je dat in het rapport. Aan die term ergert de directie van Osira zich met name. Het gaat om 'slim plannen', aldus Osira.
"Osira verzwijgt dat de staatssecretaris van Volksgezondheid ook al kritiek heeft geuit op de zorgroutes en het minutenwerk van Osira. In een brief aan de Tweede Kamer schreef zij in december dat minutenregistratie het management van een zorginstelling kan helpen inzicht te krijgen in de noodzakelijke personele bezetting. "Maar voor de uitvoering van de zorgverlening acht ik het geen hulpmiddel." Ook Het Parool schreef vorig jaar september over de stopwatchzorg bij Osira. En blijkens de meldingen bij ons meldpunt heeft een behoorlijk deel van het personeel er grote problemen mee."

Een klein deel van de 2100 medewerkers, aldus Osira.
"Wij hebben 175 reacties gehad bij het meldpunt, driekwart daarvan was afkomstig van personeel. En vrijwel al die personeelsleden waren op z'n zachtst gezegd bezorgd over de gang van zaken bij Osira. Dus zeker 5 procent van alle medewerkers maakt zich zo veel zorgen om de kwaliteit van de zorg die zij zelf leveren dat ze dat middels een meldpunt van een politieke partij duidelijk willen maken, ondanks de genoemde intimidatie door het management. Het mag dan niet de meerderheid zijn van het personeel, maar het is wel een fiks signaal dat er iets mis is."

Desalniettemin beschuldigt mevrouw Stadtman de SP van "stemmingmakerij, effectbejag en welbewuste beschadiging".
"Met welk doel? Waarom zouden wij Osira willen beschadigen? Wordt de SP daar beter van, krijgen we daar meer stemmen door? Onzin, wij hebben maar n doel: het verbeteren van de zorgverlening voor onze Amsterdamse ouderen en het verbeteren van de arbeidsomstandigheden van onze Amsterdamse zorgverleners. Als die beide zaken geregeld zijn, stoppen wij vanzelf met onze 'stemmingmakerij'."