Stop zwartepieten over rug van blinde orgelman

12 januari 2011

Stop zwartepieten over rug van blinde orgelman

De SP vindt dat de blinde orgelman Bennie Volkens die begin december van straat is gehaald, op straat moet kunnen blijven spelen. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "Het gaat hier om een straatartiest en straatartiesten horen bij Amsterdam. Deze man staat bovendien al ruim 20 jaar op deze plek met zijn buikorgel, zonder dat iemand er last van heeft. Ik zie geen enkele reden om deze man tegen te werken."

Laurens Ivens)

Begin december is de blinde orgelman door de politie van de Dam gehaald waar hij stond te spelen op zijn buikorgeltje. Volgens de politie had de orgelman geen vergunning en is hij daarom opgepakt. Stadsdeel Centrum wilde hem echter geen vergunning geven, omdat zij dit volgens de regels van de burgemeester niet zouden mogen. Ivens: "Het is schandalig dat de gemeente en het stadsdeel zitten te zwartepieten over de rug van deze man heen. Ze moeten dit gewoon oplossen."

De SP zet zich al langer in voor de straatartiesten. Zo werd onlangs nog aan de burgemeester gevraagd om de regels voor de levende standbeelden te versoepelen. Deze standbeelden en ook de orgelman Bennie Volkens mogen maar maximaal een half uur hun kunsten op dezelfde plek vertonen, ook als zij niemand in de weg zitten. De SP vindt deze regel onnodig beperkend en zal hierover over 3 weken met burgemeester Van der Laan in debat gaan. Ondertussen heeft de SP zowel in de centrale stad als in stadsdeel Centrum om maatregelen gevraagd om Bennie Volkens door te kunnen laten spelen.