Wantoestanden taxi's bestrijden met 'mystery-guests'

6 januari 2011

Wantoestanden taxi's bestrijden met 'mystery-guests'

De SP wil dat de gemeente naast de vaste toezichthouders op de standplaatsen ook 'mystery-guests' gaat inzetten om wantoestanden in Amsterdamse taxi's te bestrijden. Aanleiding zijn de vele meldingen van wangedrag van chauffeurs en het fors overschrijden van meer dan de maximumtarieven tijdens de jaarwisseling. SP-raadslid Remine Alberts: "Het maximumtarief wordt gehanteerd als een minimumtarief. En bij bijzondere omstandigheden komt daar nog een forse toeslag op. Zo worden de mensen op hoge kosten gejaagd."

Remine Alberts)

Bij de SP zijn meerdere signalen binnengekomen dat zowel tijdens de sneeuwval als tijdens de jaarwisseling er fors meer betaald moest worden voor een taxiritje dan toelaatbaar is. Alberts: "De Amsterdammers en de bezoekers aan de stad moeten fors de portemonnee trekken, en ondertussen reageert de gemeente lafjes dat ze niets kunnen doen. Dat weiger ik te accepteren. We moeten niet achterover leunen en wachten op nieuwe taxiregels, maar nu ook inzetten op het handhaven van de regels. De gemeente hoort op te komen voor de gedupeerde taxiklanten."

De SP wil dat duidelijk wordt in hoeverre de toezichthouders opgetreden hebben tegen de woekerprijzen. Alberts: "Meer toezicht op de taxi's is hard nodig en optreden moeten ze zeker ook doen. Daarbij moet niet alleen het bestaande toezicht uitgebreid worden, maar kunnen we ook gaan werken met 'mystery-guests'. Inspecteurs kunnen als taxireizigers goed signaleren of taxichauffeurs de regels overtreden en ze eventueel bestraffen. Zo kunnen we de rotte appels die misbruik maken van de taxichaos aanpakken." De SP roept verkeerswethouder Wiebes op om de komende Koninginnenacht deze 'mystery-guests' in te zetten.