Win vertrouwen kinderopvang terug

14 januari 2011

Win vertrouwen kinderopvang terug

Na de omvangrijke zedenzaak in Amsterdam is het nodig dat er snel onderzocht wordt wat er moet verbeteren in de kinderopvang om deze weer veilig te laten zijn voor de kinderen. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "Op dit moment staat natuurlijk de goede zorg en nazorg voor de slachtoffers voorop. Daarnaast moet de dagelijkse praktijk van de opvang goed onderzocht worden zodat noodzakelijke verbeteringen in gang gezet kunnen worden."

Laurens Ivens)

Bij de eerste raadsbespreking over de vreselijke zedenzaak complimenteerde Ivens het stadsbestuur, de politie en de hulpverleners voor de daadkrachtige aanpak. Maar los van de rampbestrijding is het ook tijd voor een grondige analyse om de kinderopvang te verbeteren. Ivens: "Er is een onderzoekscommissie ingesteld die aanvankelijk alleen de betrokken kinderdagverblijven zou onderzoeken. Ik ben blij dat de burgemeester mijn voorstel overnam om het gemeentelijk handelen bij alle Amsterdamse GGD-adviezen goed te bestuderen. Het blijft toch vreemd dat belangrijke GGD-adviezen soms helemaal niet opgevolgd worden."

Ook vroeg de SP om een analyse van vijf jaar marktwerking in de kinderopvang. Ivens: "Een kinderdagverblijf kan haar winst vergroten door te bezuinigen op de kwaliteit. Dat is een volslagen verkeerde marktprikkel. Om kwaliteit te garanderen is hierdoor steeds meer toezicht nodig. Het is nu nog onduidelijk of Amsterdam wel voldoende toezicht heeft gehouden. De burgemeester heeft toegezegd dit ook te gaan onderzoeken. Daarnaast heeft de regering al aangegeven wellicht de marktwerking in de kinderopvang te gaan onderzoeken als het Amsterdamse onderzoeksrapport hiertoe aanleiding zal geven."