"Afspraken over verkoop sociale huur per buurt maken"

9 februari 2011

"Afspraken over verkoop sociale huur per buurt maken"

De SP wil graag dat er per buurt bindende afspraken gemaakt worden met woningcorporaties over de verkoop van sociale huurwoningen. Het stadsbestuur weigert hier echter werk van te maken. SP-gemeenteraadslid Remine Alberts: "Wat ons betreft worden er bij voorkeur geen sociale huurwoningen aan de voorraad onttrokken door verkoop. Maar nu zien we dat in populaire buurten veel huurwoningen worden verkocht terwijl er in minder populaire buurten amper iets wordt verkocht. In de stadsdelen is er behoefte aan buurtquota zodat de verkoop kan bijdragen aan differentiatie. Het stadsbestuur is echter niet bereid afspraken hierover te maken met de corporaties en geeft deze bedrijven alle ruimte."

Remine Alberts)

Woningcorporaties mogen helemaal zelf bepalen welke sociale huurwoningen ze verkopen. Het gemeentebestuur heeft en neemt geen enkele regie op dit gebied. Stadsdeel Zuid heeft geprobeerd de verkoop van sociale huurwoningen te verspreiden over het hele stadsdeel door buurtquota op te stellen. De maximale aantallen te verkopen woningen zijn in De Pijp, Buitenveldert en de Rivierenbuurt al lang gehaald, maar de corporaties gaan gewoon door met de verkoop. Alberts: "De verkoop van de sociale huur gebeurt nu alleen om de financiëe positie van de corporaties te verbeteren. De SP vindt dat de gemeente de regie moet nemen over de verkoop zodat corporaties zich moeten houden aan afspraken binnen een stadsdeel."