Geen onttakeling openbaar vervoer onder druk van de markt

23 maart 2011

Geen onttakeling openbaar vervoer onder druk van de markt

Het stadsbestuur moet beloven dat zij het openbaar vervoer niet uitkleedt onder druk van eventueel in te voeren marktwerking. Dat zegt SP-raadslid Remine Alberts in reactie op de opmerking van GVB-directeur Bolier dinsdag dat besparingen mogelijk zijn door een fors aantal buslijnen te schrappen. Alberts: "Een goed en uitgebreid openbaar vervoernet zorgt ervoor dat de auto in Amsterdam niet nodig is. Als we dit afbreken zal de leefomgeving, luchtkwaliteit en het vervoer fors verslechteren. Het stadsbestuur moet zich stevig uitspreken tegen de visie van de GVB-directeur."

Remine Alberts)

De regering wil het Amsterdamse vervoer flink verslechteren door zowel marktwerking af te dwingen als fors te bezuinigen. Wat deze dreigende bezuinigingen precies betekenen is nog onduidelijk. Alberts: "Amsterdam moet niet meedenken over deze onzalige rijksplannen, maar zich er met kracht tegen verzetten. Het schrappen van lijnen, verhogen van tarieven of bezuinigen op personeel is allemaal slecht voor de stad. Niet doen dus!"

Recente cijfers over klanttevredenheid tonen ook aan dat de Amsterdamse reiziger vermoedelijk niet gebaat is bij marktwerking van het busvervoer. Alberts: "Van de vier grote steden, wordt juist het busvervoer in Utrecht het minst gewaardeerd; de enige plek waar dit vervoer aan de markt is overgelaten. Ook blijkt juist het eigen busvervoer in de grote steden iets beter gewaardeerd te worden dan de private busbedrijven die in de omgeving rijden. Het is duidelijk: marktwerking in het openbaar vervoer is slecht voor de stad en de reizigers."

De SP heeft verantwoordelijk wethouder Wiebes (VVD) schriftelijk om opheldering gevraagd over de uitspraken van GVB-directeur Bolier.