Klachtenloket straatcoaches hard nodig (update)

24 maart 2011

Klachtenloket straatcoaches hard nodig (update)

De SP wil dat de gemeente een loket voor klachten over straatcoaches inricht. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "De straatcoaches worden op steeds meer plekken in de stad ingezet, maar dat gaat niet altijd goed. Ik hoor veel klachten over straatcoaches, maar er is geen plek om klachten in te dienen. Als de gemeente de kwaliteit van en het draagvlak voor straatcoaches wil verbeteren, doet ze er goed aan een meldpunt op te richten."

Laurens Ivens)

De stichting die in Amsterdam de straatcoaches levert (SAOA) heeft zelf geen officile klachtenregeling. Mensen met klachten over straatcoaches zijn daarom genoodzaakt direct bij de Gemeentelijke Ombudsman aan te kloppen, terwijl die in principe alleen optreedt als de klacht niet goed behandeld is door de verantwoordelijke instelling. Volgens Ivens kunnen bij een gemeentelijk klachtenloket de klachten over straatcoaches serieus behandeld worden. "En dat geeft SAOA ook de mogelijkheid haar beleid te verbeteren en de gemeente om vinger aan de pols te houden over de geleverde kwaliteit. Bovendien kunnen inwoners met klachten over politiefunctionarissen toch ook de Commissie voor Politieklachten benaderen. Waarom dan geen commissie voor straatcoaches", aldus Ivens.

Helaas zijn er de afgelopen tijd veel klachten over straatcoaches. Ivens: "Sinds vorig jaar is een ander bedrijf de straatcoaches gaan leveren, waardoor heel veel nieuwe straatcoaches aan de slag gingen. Niet iedereen is echter geschikt om straatcoach te zijn. Ik krijg meldingen van mensen die juist veel overlast van straatcoaches ondervinden of die ze verveeld en blowend zien rondhangen. Maar ik hoor ook ernstiger berichten, bijvoorbeeld door een vrouw die lastiggevallen en uitgescholden werd door een straatcoach. Daar moet tegen opgetreden worden, maar de drempel om te klagen is nu veel te hoog."

Update:
De burgemeester heeft nu toegezegd om een meldpunt over straatcoaches te overwegen. Hij komt voor de zomer met een voorstel. Tot die tijd zullen mensen met klachten naar de juiste instantie doorverwezen worden via het gemeentelijke nummer 14020. Daarnaast doet de gemeentelijke ombudsman nu ook onderzoek naar het optreden van straatcoaches, met name om te toetsen of straatcoaches meldingen verzinnen. Klachten hierover kunnen dus ook bij de Ombudsman gedaan worden.