Maak einde gemeentelijke directeurencarrousel (update)

24 maart 2011

Maak einde gemeentelijke directeurencarrousel (update)

De SP wil dat directeuren van gemeentelijke diensten die hun werk goed doen langer moeten kunnen blijven zitten dan de vijf jaar die de gemeente ze nu geeft. Directeuren die niet voldoen, verdienen daarentegen ontslag en moeten niet directeur worden van een andere gemeentelijke dienst. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "Ingewikkelde gemeentelijke uitdagingen zoals de Noord-Zuidlijn hebben ons geleerd dat het van groot belang is dat er iemand aan de knoppen zit die verstand van zaken heeft. De directeurencarrousel helpt daar niet bij."

Laurens Ivens)

Directeuren van Amsterdamse diensten rouleren: om de vijf jaar gaan ze als directeur bij een andere gemeentelijke dienst aan de gang. Het rouleren werd in de jaren ‘90 ingesteld om de macht van de gemeentelijke diensten te breken. Niet de wethouders waren daar de baas maar de - tig jaar zittende - directeuren van de diensten. De SP vindt het begrijpelijk dat de gemeente daar iets aan heeft willen doen, maar ziet in rouleren tot het bittere eind niet de juiste oplossing. Ivens: "Er verdwijnt niet alleen flink wat inhoudelijke kennis met elke draai van de carrousel, maar het is ook een eeuwig draaiende molen: een niet functionerende directeur blijft mee rouleren en kan dus weer directeur van een andere gemeentelijke dienst worden. Dat is natuurlijk idioot."

De SP heeft zich de afgelopen jaren al vaker gekeerd tegen de directeurencarrousel, maar helaas nog zonder resultaat. Ivens: "Het enige winstpunt is tot nu toe geweest dat een goede directeur eventueel een verlenging met vijf jaar kan krijgen. Het kan soms heel verstandig zijn om een goed presterende directeur langer te laten zitten, in plaats van dat hij nu afscheid moet nemen zodra hij verstand van zaken krijgt. Aan de andere kant is ook niet iedereen geschikt om directeur te zijn. Directeuren die niet presteren, moeten daarom niet teruggeplaatst worden in de directeurencarrousel, maar gewoon een andere functie gaan vervullen."

Update:
De burgemeester heeft toegezegd om samen met de andere collegeleden de directeurencarrousel nog eens kritisch te bekijken.