Misstanden Bernardus bewijzen noodzaak zorgmeldpunt

11 april 2011

Misstanden Bernardus bewijzen noodzaak zorgmeldpunt

De geconstateerde misstanden bij verpleeghuis Bernardus in Centrum is voor de SP eens te meer bewijs dat Amsterdam een stedelijk meldpunt moet krijgen voor klachten over zorg. SP-raadslid Maureen van der Pligt: "Wij zijn blij dat de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) nu zo kort op de zorginstellingen van Osira zit dat deze misstanden aan het licht konden komen. Maar met een goed uitgerust meldpunt had dit allemaal veel eerder ontdekt kunnen zijn."

null)

Vrijdag werd bekend dat de IGZ eist dat enkele medewerkers van het Bernardushuis aan de Nieuwe Passeerderstraat op non-actief gesteld worden omdat zij zich schuldig gemaakt zouden hebben aan fysieke en mentale mishandeling van dementerende bewoners. De mishandeling kwam aan het licht nadat de IGZ vorige maand al alle instellingen van OsiraGroep Amstelring, waar Bernardus toe behoort, onder verscherpt toezicht had gesteld. Dat kwam deels weer voort uit onderzoeken van de SP bij Osira en Bernardus in het bijzonder. Na het onder toezicht stellen van de zorgorganisatie pleitte de SP in de gemeenteraad al voor een gemeentelijk zorgmeldpunt waar naast bewoners en familie ook werknemers klachten kunnen neerleggen, maar zorgwethouder en oud-manager bij Osira Van der Burg (VVD) wilde er niet aan. Van der Pligt: "Van der Burg heeft inmiddels de inspectierapporten over Osira doorgeschoven naar zijn collega Van Es. Maar hij blijft wel Osira als geheel onder zijn hoede nemen. Een bizarre toestand: zeker nu er nieuwe feiten over Bernardus zijn moet duidelijk zijn wie hier bij de gemeente over gaat. De gemeente moet eindelijk haar verantwoordelijkheid nemen in dit dossier."

Van der Pligt vindt ook de reactie van de nieuwe Osiradirecteur Van Dam op de misstanden bij Bernardus stuitend. In Het Parool zei hij dat deze al enige tijd bekend waren bij hem en dat het "treurig" is "dat het naar buiten is gekomen". "Als dit de nieuwe, transparante voorzitter is die orde op zaken moet stellen bij Osira, voorspelt dat niet veel goeds! Hopelijk gaat staatssecretaris Veldhuijzen van Zanten bij haar bezoek aan Amsterdam deze week ook inzien dat het zo niet verder kan met de ouderenzorg", aldus Van der Pligt.

De SP wil overigens ook duidelijk maken dat de schuld aan de misstanden bij Bernardus niet eenzijdig bij het personeel op de werkvloer gelegd mag worden. Van der Pligt: "Het jarenlang afknijpen van de zorg, het werken met de stopwatch en het besluit van de Raad van Bestuur om veel goedkope uitzendkrachten in te zetten heeft veel kwaad gedaan, blijkt ook het recente Inspectierapport .Hierdoor is ook de werkdruk voor het vaste personeel te hoog geworden. Dit kan natuurlijk nooit zonder gevolgen blijven in de dagelijkse werkpraktijk van de zorg."