Bezuinigingen Rijk en Amsterdam kleden de kunst uit

13 juni 2011

Bezuinigingen Rijk en Amsterdam kleden de kunst uit

D66 en SP willen met spoed met wethouder Gehrels spreken over de grote bezuinigingen op de culturele sector. Afgelopen week maakten zowel het Amsterdamse stadsbestuur als staatssecretaris Zijlstra bekend dat zij fors willen bezuinigen op met name de kleinere kunstinstellingen. SP en D66 signaleren dat beide kunstbezuinigingen onafhankelijk van elkaar besproken worden, maar voor een groot deel dezelfde instellingen treffen. Zij stellen daarom voor deze dubbelop-bezuiniging integraal te bekijken.

Bij zijn aantreden vorig jaar gaf dit stadsbestuur al aan dat het 10 miljoen euro structureel op kunst zou gaan bezuinigen. De regering gaf bij haar aantreden aan de sector in het hele land met een bezuiniging van 200 miljoen te confronteren. Ondanks deze dreigende regeringsbezuiniging besloten de Amsterdamse collegepartijen eind vorig jaar vast te houden aan hun forse cultuurbezuiniging. In de recent verschenen kadernota voor 2012 wordt dit extra bekrachtigd door het college met de opmerking dat het zich vooral zal verzetten tegen de Rijksbezuiniging, maar dat het de eigen bezuiniging in stand laat.

Zowel de kunstbezuiniging van het Rijk als die van de gemeente zullen zich richten op kunstinstellingen die onvoldoende publiek trekken. Veel kleinere en alternatieve kunstinstellingen zullen door beide bezuinigingen getroffen worden. D66 en SP vrezen een culturele kaalslag in Amsterdam waarbij alleen een aantal grote instellingen zullen overleven. De gevolgen voor de mensen die werkzaam zijn in de culturele sector zullen enorm zijn, evenals voor de liefhebbers van kunst. Maar ook voor de Amsterdamse economie zullen deze bezuinigingen er fors inhakken.

Komende woensdag zullen SP en D66 dit met wethouder Gehrels bespreken en haar vragen om zich niet alleen te verzetten tegen het regeringsbeleid, maar ook inzichtelijk te maken in hoeverre deze twee cultuurbezuinigingen de instellingen dubbel zullen treffen.