Stop reservering geld voor opkoop Wallenramen

22 juni 2011

Stop reservering geld voor opkoop Wallenramen

De SP wil dat het stadsbestuur stopt met het reserveren van geld voor het opkopen van prostitutieramen op de Wallen. De gemeente spaart hier jaarlijks vijf miljoen voor, maar heeft vorig jaar geen panden opgekocht. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "Laten we dit geld juist nu spenderen aan de noden van de stad in plaats van het op de bank te zetten."

Laurens Ivens)

De SP vindt dat wethouder Asscher van Financin de laatste tijd te veel bezig is met sparen en te weinig met investeren. Onlangs zette hij niet alleen drie ton overschot van de WK-huldiging op de bank, maar hij parkeert er ook maar liefst 18,3 miljoen euro aan NUON-gelden tot 2015. Met de reservering voor het opkopen van panden op de Wallen gebeurt nu feitelijk hetzelfde. Vorig jaar is alleen een ton onttrokken aan het fonds voor een inventarisatie van de waarde van panden. Maar er is geen pand aangekocht.

Bovendien is gebleken dat het opkopen van ramen in eerdere jaren heeft geleid tot toegenomen concurrentie in de prostitutie. Ivens: "Het opkopen van ramen heeft de positie van prostituees verslechterd. Het lijkt ons dus verstandig voorlopig te stoppen met het reserveren van geld voor het opkopen van panden. Geld dat we overhouden kunnen we dan beter uitgeven aan het daadwerkelijk verbeteren van de positie van de prostituees en andere noden."

Helaas steunde in de gemeenteraad alleen de Partij voor de Dieren het voorstel van de SP.