Geen wederdienst voor ondersteuning laagste inkomens

1 juli 2011

Geen wederdienst voor ondersteuning laagste inkomens

De SP is blij dat een meerderheid van de gemeenteraad geen steun geeft aan het plan van het college om een wederdienst te vragen aan Amsterdammers die armoedemiddelen ontvangen. SP-raadslid Maureen van der Pligt: "Het college wil dat ondernemers met een laag inkomen die een beroep doen op de gemeentelijke kwijtschelding van de belasting een wederdienst leveren zoals sneeuwschuiven in de winter. Dat is absurd!"

Maureen van der Pligt)

Aanvankelijk stond de SP alleen in haar verzet tegen de plannen van het college. Andere partijen in de gemeenteraad gaven aan dat ze het zogenoemde principe van wederkerigheid waardeerden. Van der Pligt: "Gelukkig hebben we GroenLinks en de PvdA kunnen overtuigen dat dit plan onwenselijk en oneerlijk is. We gaan er dan ook vanuit dat dit idee nu van tafel is."

Een echt plan van aanpak voor armoede van het college laat lang op zich wachten. Ondertussen worden er steeds weer maatregelen voorgesteld die het voor de armsten in de stad nog moeilijker maken. Van der Pligt: "De wachtlijsten bij de schuldhulp lopen weer op, de rijen bij de voedselbanken worden nog steeds niet kleiner, allerlei lasten zullen de komende jaren enorm stijgen,en de waslijst aan maatregelen vanuit Den Haag komen daar nog bovenop." De SP hoopt dat het college nu snel met echte plannen komt voor de armoedebestrijding, natuurlijk zonder wederkerigheid.