Gebruik Zuidasgeld voor woningbouw

17 augustus 2011

Gebruik Zuidasgeld voor woningbouw

De SP wil voor grootschalige projecten op de Zuidas gereserveerd geld dat op dit moment niet wordt ingezet, spenderen aan woningbouw. De gemeente heeft miljoenen op de plank liggen voor onder meer het ondergronds aanleggen van wegen en spoor op de Zuidas, het zogeheten Dok. SP-raadslid Remine Alberts: "Het is de vraag of dat Dok er berhaupt komt, en we kampen wel met een groot woningtekort. Laten we dat geld inzetten om de woningbouw vlot te trekken."

Remine Alberts)

In antwoord op vragen uit 2009 van toenmalig SP-raadslid Hans Bakker maakte het college duidelijk dat er 120 miljoen euro op de plank lag en dat er rekening mee werd gehouden dat dit bedrag zou slinken. Alberts: "Ik wil van het college weten hoe veel er nog over is van dat geld. En of het daadwerkelijk aan het verdampen is, want dan kunnen we het beter gebruiken voor woningbouw."

De ontwikkeling van het Dokmodel heeft de gemeente tot en met 2009 al het enorme bedrag van 27.525.366 euro gekost, zonder dat er maar enig zicht is of het project nog wel werkelijkheid zal worden.