Amsterdam gaat voor Balkenendenorm bij deelnemingen

12 oktober 2011

Amsterdam gaat voor Balkenendenorm bij deelnemingen

Op initiatief van de SP moet het Amsterdamse stadsbestuur zich in gaan zetten tegen buitensporige topbeloningen bij bedrijven waarin Amsterdam aandelen heeft. De gemeenteraad nam vandaag een voorstel van de SP hiertoe aan, tegen de wens van wethouder Gehrels in die liever een balans tussen een publieke en marktconforme beloning wilde. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "Als een bedrijf privaat functioneert, hoeft de gemeente hier ook geen aandelen in te hebben. Wanneer Amsterdam aandelen van een bedrijf bezit is dat vanwege de publieke functie waarvoor de Balkenendenorm als maximumbeloning geldt."

Laurens Ivens)

De gemeente bezit aandelen van negen instellingen waar bestuurders meer verdienen dan de minister-president (ongeveer 190.000 euro). Het gaat hierbij om onder andere het GVB, NUON, Schiphol en de Rai. Ivens: "De Balkenendenorm is de grens voor wat toelaatbaar is binnen publiek gefinancierde instellingen. De gemeente moet zich hier dan ook voor inzetten bij de aandeelhoudersvergadering en niet een of andere nieuwe norm bedenken. Of dit er ook toe leidt dat de salarissen onder de norm blijven, is dan natuurlijk ook afhankelijk van wat de andere aandeelhouders willen."

Het voorstel van de SP werd ondersteund door PvdA, GroenLinks, PvdD en Red Amsterdam. Ivens: "Prachtig dat de gemeenteraad zich duidelijk heeft uitgesproken voor deze Balkenendenorm. Wel jammer dat dit niet enkele weken eerder gebeurde, voordat de nieuwe topman bij het GVB voor maximaal 318.000 euro per jaar werd aangenomen. Hopelijk worden dit soort buitensporige beloningen vanaf nu voorkomen." Naast dit voorstel steunde ook een meerderheid van de raad een verzoek van GroenLinks, PvdA en SP om een gouden handdruk bij slecht presterende directeuren te voorkomen.