Gemeentelijke directeur is niet belangrijker dan de werkvloer

6 oktober 2011

Gemeentelijke directeur is niet belangrijker dan de werkvloer

De SP heeft vandaag het stadsbestuur opgeroepen om niet standaard de hand boven het hoofd van hun directeuren te houden als zij niet functioneren. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "Het regent klachten over het functioneren van de directeur van de dienst Dienstverlening en Facilitair Management, maar toch weigert het stadsbestuur dit tot op de bodem uit te zoeken. Het lijkt erop dat de bescherming van deze directeur zwaarder weegt dan het recht doen aan de mensen op de werkvloer die aangeven systematisch door hem beledigd en gentimideerd te zijn. Het stadsbestuur zegt op te komen voor gemeentelijke medewerkers die bedreigd worden, maar kennelijk geldt dit niet in elk geval." De SP pleit voor een aanvullend onderzoek naar het functioneren van de leiding bij de betreffende gemeentelijke dienst.

De directeur van de dienst DFM heeft de gemoederen in het stadhuis de afgelopen maanden flink bezig gehouden. De hoge ambtenaar zou een schrikbewind voeren, waarbij medewerkers stelselmatig geschoffeerd en gentimideerd worden. Betrokkenen stapten naar de media waarbij zij uit angst voor represailles alleen onherkenbaar in beeld wilden komen. Naar aanleiding van deze berichten heeft het college het gemeentelijke Bureau Integriteit onderzoek laten doen. Bij de bespreking van het rapport in de commissie bleek dat de wethouders Van der Burg (VVD) en Gehrels (PvdA) alleen onderzoek hebben laten doen naar de stijl van leidinggeven van de topambtenaar. Naar de integriteit van zijn handelen is geen onderzoek gedaan, terwijl het gewraakte gedrag volgens criteria in de folder van het Bureau Integriteit aangemerkt kan worden als niet-integer gedrag.

De SP vindt dat de gemeente nu niet al die medewerkers zomaar kan achterlaten na slechts een oppervlakkig onderzoekje en na hun directeur niet te straffen, maar te belonen met een extra coach. Ivens: "Het college maakt op deze manier duidelijk dat disfunctionerende topambtenaren bij de gemeente Amsterdam gewoon kunnen blijven zitten zonder dat hun gedragingen echt goed bekeken worden. Er wordt op kosten van de belastingbetaler gewoon een extra directeur bijgezet en dat is het dan." De SP pleit voor een nieuw onderzoek, dat breder is en waarbij ook integriteit onderwerp van onderzoek is.