iPad voor raadsleden past niet bij bezuinigingen

12 oktober 2011

iPad voor raadsleden past niet bij bezuinigingen

Ondanks de grote bezuinigingsopgave van de gemeente is er wel geld om alle gemeenteraadsleden te trakteren op een iPad. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "Alle raadsleden ontvangen al duizend euro voor de aanschaf van een computer. Onder het mom van besparen wordt er nu 75.000 euro extra uitgetrokken voor iPads. Besparen op papier is uitstekend. Maar waarom moet daar een extra computer tegenover staan? Dit is moeilijk uit te leggen aan Amsterdammers in tijden met zware bezuinigingen."

Laurens Ivens)

Volgens de SP kunnen raadsleden via de computer op het internet alle stukken raadplegen. Ivens: "Om papierloos te kunnen vergaderen moeten alle stukken digitaal beschikbaar zijn. Raadsleden krijgen ruim voldoende vergoeding om zelf een apparaat aan te schaffen om die documenten te raadplegen. We konden maar liefst 400.000 euro besparen door papierloos te gaan vergaderen, maar kennelijk wil de meerderheid van de gemeenteraad voor dit geld graag eerst zichzelf trakteren."

Dat iPads handig zijn ontkent Ivens niet. De SP stelt echter voor om pas in 2014, na de gemeenteraadsverkiezingen, met de iPads te gaan werken. Ivens: "Momenteel zijn er nog veel kinderziektes. Als we al willen overstappen kunnen we beter wachten tot de nieuwe raad genstalleerd is. Dan zal de apparatuur en de software aanzienlijk verbeterd zijn. Bovendien is het dan mogelijk om deze iPad in plaats van de computervergoeding van duizend euro per raadslid te laten komen. Zo besparen we nog meer geld." De SP verwacht dat deelraadsleden zichzelf ook graag een iPad cadeau willen doen. "Van dat risico is geen sprake meer in 2014 wanneer de stadsdeelraden zijn opgeheven." De gemeenteraad stemde tegen het voorstel van de SP om de computervergoeding te schrappen nu ze de iPad krijgen.