Niet ontruimen, maar duidelijkheid geven over panden Linaeusstraat

12 oktober 2011

Niet ontruimen, maar duidelijkheid geven over panden Linaeusstraat

De SP wil van het stadsbestuur weten wat de rol van de gemeente is in de ontwikkelingen bij de panden Linnaeusstraat 70 en 72. De panden staan langdurig leeg, zijn inmiddels gekraakt en de gemeente zou ze op korte termijn willen ontruimen. Er zijn echter twijfels of de gemeente wel correct heeft gehandeld op grond van de Leegstandswet en bij de puntentelling. Volgens de SP moet hier eerst duidelijkheid over komen, voordat er aan ontruimen gedacht kan worden.

Volgens de eigenaar van de panden zijn de woningen op grond van de puntentelling vrije sectorwoningen. Volgens het huurteam en het wijksteunpunt wonen komen beide woningen op 122 punten, terwijl 142 punten nodig zijn voor liberalisering. De SP wil van het college weten wat het met deze informatie gaat doen.

De Leegstandswet bepaalt dat na leegstand van een jaar, de gemeentelijke dienst Wonen Zorg en Samenleving een kandidaat voor de woning kan aanwijzen. Dit lijkt hier echter niet gebeurd te zijn. Leegstand zou hier niet aan de orde hoeven zijn. De SP wil weten of de leegstandswet correct is nageleefd. Gemeenteraadslid Remine Alberts: "Het college moet deze onduidelijkheden ophelderen, voordat er tot ontruiming overgegaan wordt".