Onderzoek nodig naar demonstratie van zondag (update)

26 oktober 2011

Onderzoek nodig naar demonstratie van zondag (update)

De SP vindt dat er een onderzoek moet komen naar de uit de hand gelopen demonstratie van afgelopen zondag. Deze demonstratie leidde tot een confrontatie van nationalistische Turkse Amsterdammers en Koerdische Amsterdammers bij het Koerdisch Nederlands Cultureel Centrum (KNCC) aan de Sloterkade. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "Het is erg vreemd dat een groep demonstranten zomaar ongestoord deze confrontatie kan opzoeken. Ik vraag me af waarom dit niet voorkomen is. Dit vraagt om een gedegen onderzoek naar deze gebeurtenissen."

Afgelopen zondag werden Koerdische Amsterdammers - waaronder kinderen - in het KNCC totaal onverwachts belaagd door zo'n 100 Turkse Amsterdammers die terugkwamen van een demonstratie op het Museumplein. Zij protesteerden tegen de aanval van Koerdische vrijheidsstrijders op een Turkse basis waarbij 24 Turkse agenten de dood vonden. Er waren op dat moment in het KNCC vele Koerdische Amsterdammers, om de vele Koerdische doden die zijn gevallen bij de aardbeving in het Turkse Van te herdenken. De confrontatie van deze twee groepen leidde al snel tot ingegooide ruiten en een gespannen situatie. Uiteindelijk ontzette de politie het gebouw met honden en pepperspray, waarna ze de Koerdische Amsterdammers sommeerden om nog enkele uren in het gebouw te blijven wachten.

Er zijn twee hoofdvragen bij de SP over de demonstratie. Ivens: "Bij de demonstratie was politie aanwezig, die ongetwijfeld ook gezien heeft dat een groep mensen richting de Koerdische Vereniging ging. Waarom is dat niet voorkomen of op z'n minst een waarschuwing richting KNCC gegaan? Daarna werden de Koerden urenlang vastgehouden in hun eigen gebouw. Op welke grond werden deze mensen vastgehouden en waarom werd dit gebouw niet ontzet zodat deze mensen huiswaarts konden keren? Al met al een vreemde gang van zaken die een nader onderzoek naar de uit de hand gelopen demonstratie rechtvaardigt."

Verder wil de SP weten welke afspraken er rondom de demonstratie gemaakt waren. Zo is de partij benieuwd naar de aanwezige ordediensten en de risico-inschatting van de politie. Ivens: "Het is belangrijk dat alle groepen mensen kunnen demonstreren in onze stad. Maar een demonstratie mag nooit leiden tot geweld. Daarom is het belangrijk om lessen te trekken uit wat er zondag mis is gegaan." De SP zal de burgemeester hier morgen om verzoeken.

Update:
De burgemeester heeft toegezegd om met een grondig feitenrelaas te komen naar de gebeurtenissen rondom de demonstratie van afgelopen zondag. Over 3 weken kan de gemeenteraad hierover debatteren.