Algemene beschouwingen

23 november 2011

Algemene beschouwingen

Algemene beschouwingen bij de begroting voor 2012.

Voorzitter,

Bij mijn beschouwingen bij de begroting voor 2011 nam ik u allen mee op de pont naar Noord. Gehuld in dikke jassen tegen de strenge rechtse winter voeren we naar de linkse enclave aan de overkant van het IJ, waar het zo veel beter was en zou blijven dan in de rest van ons land. Hier zit immers het enige bestuur van de drie linkse partijen in Nederland.

Maar het positieve beeld dat ik toen schetste werd het afgelopen jaar vaak door de werkelijkheid ingehaald. Natuurlijk wist de SP-fractie dat er een akelige klus aan bezuinigingen in het verschiet lag. Dat er harde keuzes gemaakt moesten worden, dat er principes aan zouden gaan en compromissen gesloten moesten worden. Dat we weinig meer zouden kunnen beloven aan clubjes als het ABC, de Regenbooggroep of noem de bridgers uit de Duinpan. Dat er wel ergens betaald parkeren zou worden uitgebreid of ingevoerd. Anders had er immers een VVD-wethouder hier aan tafel gezeten in plaats van dhr. Paquay.

En ik denk dat de keuzes, zoals die bij de voorjaarsnota werden gemaakt, voor een groot deel de juiste waren. Het resultaat ervan zien we terug in de begroting, waar wij uiteraard achter staan. Maar er zijn ook heel veel dingen waarbij ik als SP'er van een afstandje tegenaan kijk en dan denk: is dat links bestuur, is dat nou een bestuur met de SP erin? Wat zijn de verschillen met het rechtse bestuur van Zuid? En wat zijn de verschillen met een bestuur zonder SP erin?

We steken onze hand in eigen boezem. Drie jaar geleden stelden wij als oppositiepartij voor een huurcontract voor tien jaar te sluiten met de gebruikers van de hellingen. De motie haalde het niet, maar er kwam een toezegging voor een contract van vijf jaar. De SP bestuurt inmiddels maar de mensen hebben nog steeds geen contract.

Drie jaar geleden vochten we als oppositiepartij voor een redelijke regeling voor de huur van tuinen en tuinuitbreidingen voor mensen in Noord. Drie moties van onze kant, over een redelijke prijs, een overgangsregeling en nog wat, haalden het niet. Nu zit de SP in het bestuur, wordt er nauwelijks een tuin verhuurd volgens de nieuwe regels, maar is er ook nog steeds geen redelijke regeling voor in de
plaats gekomen.

Zes jaar geleden richtte de SP met Remi Poppe het bewonerscomité van de Pek op. We waren nog geen partij in deze raad, maar voorkwamen samen met de bewoners sloop. Maar de corporatie begon de boel te traineren zodat er nu met de SP in het bestuur nog steeds geen oplossing is in de buurt.

En er is meer waar wij niet trots op zijn. De verkoop van sociale huurwoningen gaat onverminderd door in dit stadsdeel. Ook al staan ze maanden te koop en worden de wachtlijsten bij woningnet niet korter. De enige sociale huurflat op Overhoeks valt feitelijk al in de vrije sector doordat er aan gedwongen koppelverhuur wordt gedaan met parkeerplaatsen van 110 euro per stuk, ook als u geen auto heeft. En dankzij Donner zal die flat op korte termijn sowieso uit de sociale huur vallen. Hoezo mengen, hoezo 30 procent?

Onlangs trokken we het deel van de bloemenbuurt in direct aangrenzend aan Mosveld. Deze mensen wisten totaal niet dat de plannen voor het winkelcentrum op Mosveld waren geschrapt. Het stadsdeel heeft blijkbaar alleen de andere kant van het marktplein op de hoogte gesteld. Overigens waren deze bewoners niet blij, want het betekent dat ze de komende jaren met een kleiner wordende beurs nog steeds naar een slecht presterende grootgrutter in een veredelde kartonnen doos moeten, zoals iemand het verwoordde.

En als we dan onze begroting bekijken en de zin lezen dat de Wet Werken naar vermogen gemeenten in staat stelt meer mensen te laten deelnemen en budgetten gerichter en efficinter in te zetten, vragen wij ons af of de begroting door VVD'er of CDA'er is geschreven. Zeker als in diezelfde begroting voor het eerst staat dat het aantal minimahuishoudens in Noord tussen 2009 en 2010 ondanks de sloop van nog een groot aantal sociale huurwoningen is toegenomen. En ook dat het percentage mensen met een uitkering is toegenomen. Als DWI in 2012 nog maar een derde van zijn budget voor re-integratie heeft en Pantar en BSN failliet bezuinigd zijn, gaan die cijfers in dit stadsdeel er niet rooskleuriger uitzien.

Daar willen wij ons DB veel meer en harder over horen. Niet ja en amen en kansen en mogelijkheden, maar nee, weg met dat kabinet dat onze basisinfrastructuur onder onhoudbare druk zet, dat ons OV-net aan flarden bezuinigt. En ook weg met zo'n Asscher die denkt dat hij hier nog wat geld zou kunnen halen. Den Haag en de Stopera donderen alles over de schutting en de stadsdelen mogen het oplossen met te kleine budgetten. Terwijl het Asscher en co zijn geweest die kapitale blunders hebben gemaakt met Noord-Zuidlijn en Stedelijk Museum en Zuidas en weet ik wat niet meer. Je zou ze het bestuur over de stadsdelen bijna gunnen om ze te bewijzen hoe moeilijk het is hier alles op orde te houden.

Voorzitter, het mag duidelijk zijn dat de SP-fractie het heel moeilijk heeft op dit moment in deze positie. Soms denken we met smart terug aan de periode hiervoor toen het geld wel aan de bomen leek te groeien en er zo veel mogelijk was. Dit verhaal is geen verhaal van wantrouwen en het is zeker niet zo dat we wel weer van onze verantwoordelijkheid als bestuurspartij af willen. Maar we willen wel duidelijk maken dat we het komende jaar harder gaan werken om zaken voor elkaar te boksen waarvan we in de rest van de stad kunnen zeggen: zo gaat dat in het linkse bestuur.