Raad moet onderzoek doen naar Stedelijk Museum

30 november 2011

Raad moet onderzoek doen naar Stedelijk Museum

Bijna de voltallige oppositie in de gemeenteraad wil een raadsenqute naar de vertragingen bij het Stedelijk Museum. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "Uit recente berichten blijkt dat de verbouwing van het Stedelijk nooit onder controle is geweest. De onderste steen dient boven te komen om zodoende verdere ellende met het Stedelijk te voorkomen."

Laurens Ivens)

Het Stedelijk Museum is al 8 jaar dicht. Oorspronkelijk zou het in 2009 weer opengaan, dat is nu 2012 geworden. De nieuwbouw is bovendien in de loop der jaren veel duurder geworden dan was begroot. Ivens: "De vergelijking met de NoordZuidlijn gaat hier zeker op. Daarvan wilde de raad uiteindelijk wel lessen trekken, dat zouden we hier ook moeten doen."

Woensdag interpelleerde de SP samen met de andere oppositiepartijen over het Stedelijk Museum. Doel van de interpellatie is om duidelijke lessen te trekken die de controle over het Stedelijk verbeteren. Aanleiding van dit alles is een reeks van artikelen in Het Parool over de problemen bij het Stedelijk Museum. De gemeente komt er in deze artikelen niet goed uit. Ivens: "De gemeente is in zee gegaan met een zeer dubieuze aannemer en hierdoor constant zich heeft laten leiden. Tijd om de controle en regie weer in democratische handen te laten vallen. Een raadsenqute is een zwaar middel, maar het enig juiste middel onder deze omstandigheden." Helaas steunden de coalitiepartijen de raadsenqute niet waardoor die er voorlopig niet komt.