SP woedend over aanbesteding thuiszorg

23 november 2011

SP woedend over aanbesteding thuiszorg

"In navolging van de VIVA groep in Haarlem zien we nu ook in de Amsterdamse thuiszorg een zogeheten kwaliteitsdumping ontstaan," aldus SP-gemeenteraadslid Maureen van der Pligt, die woedend is over de uitkomst van de aanbesteding van de thuiszorg. Zo wil Cordaan, een van de aanbieders die nu in Amsterdam de thuiszorg gaan doen, thuiszorgmedewerkers die zij overnemen vanuit een aanbieder gaan betalen in schaal 10 in plaats van schaal 15. Van der Pligt: "Dat is ongeveer 200 euro per maand minder! Omdat de betreffende thuiszorgmedewerkers dat niet pikken, zullen ze mogelijk ontslagen worden. Hierdoor zullen mensen ook hun vertrouwde hulp gaan verliezen. Hier is duidelijk niet aanbesteed op basis van kwaliteit, maar alleen naar de prijs gekeken."

Maureen van der Pligt)

Naast het feit dat de klanten als gevolg van een gemeentelijke bezuiniging een half uur gekort worden op hun thuishulp, krijgen ze nu ook nog te maken met slechtbetaalde medewerkers van de thuiszorg. De gemeente is voor een dubbeltje op de eerste rij gaan zitten met als gevolg dat nu de thuiszorgmedewerkers en klanten de klos zijn.

Van der Pligt: "We pikken het niet dat de medewerkers van de thuiszorg nu als een citroen worden uitgeknepen en de ouderen hun vaste thuiszorghulp kwijt raken. Wethouder van de Burg heeft, terwijl de rest van de raad lag te slapen, een commercile aanbesteding de deur uit gedaan en vindt nu dat de SP zich daar bij neer moet leggen, omdat de meerderheid van de raad dit in orde vond. Wij laten ons niet op die manier de mond snoeren en gaan samen met de ABVAKABO en de medewerkers actievoeren om ervoor te zorgen dat de medewerkers in ieder geval hun oude salaris behouden en er niet gigantisch op achteruit gaan".

Lees ook een opinie van Maureen van der Pligt over dit onderwerp