Stop uitmelken blaftax

23 november 2011

Stop uitmelken blaftax

De SP vindt dat Amsterdam de hondenbelasting niet moet verhogen maar juist moet afschaffen. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "Vorig jaar stelde de gemeente nog een gelijkblijvende blaftax voor, maar nu blijkt ze toch de hondenbezitter meer geld afhandig te maken. De hondenbelasting is een erg vreemde belasting die wat de SP betreft zo snel mogelijk afgeschaft dient te worden. Om nu de hondenbezitter op te laten draaien voor een deel van de rekening van de crisis is absurd."

Laurens Ivens)

Als het aan het stadsbestuur ligt, stijgt de hondenbelasting volgend jaar van 100,18 euro naar 103,18 euro. Daarmee wil de stad een ton extra ophalen (1,75 miljoen euro). Ivens: "Dat Amsterdam extra inkomsten wil, is wel te begrijpen. Maar dat dit gezocht wordt bij de 17.000 honden is absurd. Het stadsbestuur heeft een grote mond over het beschermen van de minder draagkrachtigen in de stad, maar om dan juist een belasting te verhogen waarvoor kwijtschelding voor mensen met weinig geld onmogelijk is, is vreemd. In plaats van naar deze belasting te kijken, is het eerlijker om naar kostenreducties te kijken en eventueel naar de ozb."

Amsterdam stond vorig jaar al op de 10e plaats van gemeenten met de hoogste hondenbelasting. Ivens: "Dat Amsterdam deze belasting wil verhogen is extra vreemd, omdat steeds meer gemeenten tot het inzicht komen dat het een achterhaalde belasting is. Wat ons betreft volgt Amsterdam het voorbeeld van de 30% gemeenten die geen belasting heffen op het hebben van een hond. De belasting is ook erg vreemd, want voor andere huisdieren bestaat geen belasting en er is ook geen relatie tussen de hondenvoorzieningen en de hoogte van de belasting. Waarom moet de hondenliefhebber in deze stad meer betalen dan de kattenliefhebber? Dat kan ik niet uitleggen. Stoppen met deze blaftax dus!"