Zet kunst in als stadspromotie
Zet kunst in als stadspromotie
De SP stelt voor om kunst in te zetten als promotie van de stad en vanaf 2013 het geld niet meer aan city-marketing te besteden maar aan de kunstinstellingen. Dit in combinatie met een iets hogere bijdrage van buitenlandse toeristen zorgt ervoor dat Amsterdam niet meer op kunst hoeft te bezuinigen. Dit voorstel deed SP-fractievoorzitter Laurens Ivens woensdag bij het bespreken van het nieuwe Kunstenplan 2013-2017. Ivens: "De Amsterdamse kunstwereld moet de broekriem al enorm aantrekken vanwege de 80 miljoen die ze minder krijgen vanuit Den Haag. Het is voor veel instellingen nu al de vraag of ze deze Haagse bezuiniging berhaupt overleven. In combinatie met het verdwijnen van gesubsidieerde werkers, een korting op de Stadspasbijdrage en een fikse gemeentelijke korting is dit gewoon kaalslag. Dat moeten we voorkomen."
Amsterdam wil 9,8 miljoen bezuinigen in de komende jaren op de Kunst. Dat is zo afgesproken door de drie collegepartijen (PvdA, GroenLinks en VVD). De gemeentelijke bezuiniging op de kunst heeft voor Amsterdam grote gevolgen. Zo kunnen veel minder instellingen subsidie krijgen, verdwijnt er veel op het gebied van kunst voor jeugd en zullen kunstinstellingen veel minder kunstzinnig experimenteren. Ivens: "Een enorme kaalslag dreigt. Dat kunnen we niet laten gebeuren. Amsterdam hoort een cultureel bruisende stad te zijn. Dat kan ook, als de gemeente het budget dat ze nu voor citymarketing apart zet, inzet voor de kunst. Een bloeiende culturele stad is het beste visitekaartje dat je kan hebben."
- Zie ook:
- Nieuws