Beloon AT5 met redding in plaats van overname

16 december 2011

Beloon AT5 met redding in plaats van overname

De SP heeft donderdag in de gemeenteraad aangedrongen op een degelijke redding van AT5 waarbij de gemeente meer los van deze belangrijke en gewaardeerde televisiezender komt te staan. Helaas bleek de rest van de gemeenteraad de hand op de knip te willen houden waardoor een overname van AT5 door RTV-NH, Avro en Parool dreigt. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "AT5 is een toonaangevende, vernieuwende, kritische en geliefde televisiezender met al jaren een onzekere toekomst. Wij willen hen graag een toekomst geven door hen nu te redden, maar de meerderheid van de gemeenteraad wilde liever een overnameplan dan een reddingsplan."

Laurens Ivens)

Donderdag was er in de gemeenteraad een uiterst curieus debat over de toekomst van AT5. De gemeente mag zich eigenlijk niet met de nieuwsvoorziening bemoeien, toch werd er op verzoek van mediawethouder Gehrels gesproken over de overname van AT5 door andere media. Ivens: "Al jaren willen wij AT5 meer zekerheid geven en minder gemeentebemoeienis. Maar telkens kwamen er nieuwe politieke wensen: eerst wilden PvdA, VVD en GroenLinks een soort van aanbesteding van de zender. De partijen die hun interesse hiervoor lieten blijken, zijn niet eens serieus genomen bleek gisteren. Een door de gemeente aangestelde ambtenaar had namelijk een duidelijke voorkeur voor een overname door RTV-NH, Avro en Parool. En zo bepaalt de gemeente dus weer hoe de toekomst van de lokale nieuwsvoorziening eruit ziet, en kiest ze voor een mediaconcentratie. Erg teleurstellend, zeker omdat er ook een goed alternatief bestaat in de vorm van een reddingsplan voor een onafhankelijk AT5."

Zie ook het opinieartikel over AT5 van Laurens Ivens en Jasper van Dijk.