Geen kwaliteitsdumping thuiszorg

1 december 2011

Geen kwaliteitsdumping thuiszorg

Vele Amsterdamse raadsleden hebben hun woensdag hun handtekening gezet onder een petitie voor goede thuiszorg met een fatsoenlijke beloning. Tijdens een demonstratieve actie riepen de SP, vakbond Abvakabo en thuiszorgmedewerkers voor aanvang van de raadsvergadering de raadsleden hiertoe op.

Naast de raadsleden van de PvdA, GroenLinks, Red Amsterdam en Partij voor de Dieren heeft ook de woordvoerder zorg van de VVD de petitie getekend. SP-gemeenteraadslid Maureen van der Pligt: "Het mocht helaas niet baten, want de kwaliteitsdumping in de thuiszorg gaat gewoon door. De raad heeft de voorstellen van de SP om de aanbieders alsnog te dwingen de medewerkers een fatsoenlijk loon te betalen niet gesteund."

De SP en de vakbond zullen de acties nu voort moeten zetten bij de aanbieders van de zorg die zich niet houden aan een fatsoenlijke beloning. Van der Pligt: "De nieuwe aanbieders hebben de aanbesteding gewonnen omdat zij op het laagst mogelijke tarief hebben ingeschreven. Als we nu niet de druk opvoeren, zijn vele thuiszorgmedewerkers straks veroordeeld tot een flink lager loon en zullen niet meer rond kunnen komen van het geboden salaris."

Eerder dit jaar heeft het college van Amsterdam ook al besloten een half uur te beknibbelen op de uren thuiszorg die mensen kunnen krijgen. Als gevolg van de nieuwe aanbesteding, krijgen Amsterdammers die een indicatie hebben voor thuiszorg nu naast minder hulp ook nog te maken met slecht betaalde medewerkers van de thuiszorg. Van der Pligt: "VVD-wethouder Van der Burg is voor een dubbeltje op de eerste rang gaan zitten met als gevolg dat nu de thuiszorgmedewerkers en klanten de klos zijn. Een regelrechte schande."