Kom op voor oudere armen

21 december 2011

Kom op voor oudere armen

De SP wil dat de gemeente geen bezuinigingen op armere ouderen stapelt. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "De gemeente bezuinigt in 2012 miljoenen op woningaanpassingen en andere WMO-voorzieningen, de Plusvoorziening voor oudere minima wordt gehalveerd, de biebpas is niet langer gratis voor mensen met een stadspas en er komt een eigen bijdrage voor de WMO. Kortom: er vindt een enorme stapeling van bezuinigingen plaats voor de armere ouderen. Voor allerlei nieuwe wensen is volop geld, maar als we daarvoor zo met onze ouderen om gaan, dan pas ik."

Laurens Ivens)

De SP heeft zich bij de begroting vooral hard gemaakt voor armoedebestrijding en een fatsoenlijke zorg. Juist hier lijkt de rekening van de crisis komen te liggen. Ivens: "Honderden mensen worden werkloos gemaakt, de sociale werkvoorziening wordt steeds slechter bereikbaar en ouderen worden in de schulden gejaagd. Verder krijgen mensen steeds minder thuiszorg. En zodra je boven de 65 bent, wordt het nog eens extra schrijnend doordat er opeens betaald moet worden voor de bibliotheek en er fors zelf betaald moet worden voor zorgvoorzieningen. De rekening van de crisis wordt op de verkeerde plek gelegd."

De SP heeft een aantal voorstellen gedaan om juist deze groep armere ouderen te ontzien. Zo stelt de partij voor om armere ouderen gratis naar de bibliotheek te laten gaan, en om voor de ouderen die minder geld hebben toch nog de zorgvoorzieningen te vergoeden. Ivens: "Laten we menselijk om blijven gaan met onze ouderen. Ook voor hen dient in Amsterdam plek te zijn." Donderdag komen deze voorstellen in stemming.